Overgange
For at sikre de bedste mulige forudsætninger for trygge og gode overgange og for at understøtte kontinuiteten i det enkelte barns læring og trivsel er følgende retningslinjer for overgange mellem hjem, dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser i Varde Kommune udarbejdet.
Fra hjem til dagpleje eller vuggestue/aldersintegreret institution
Ved overgangen forventes det at:
- Forældrene og barnet inviteres til et velkomstbesøg med dagplejeren eller vuggestuepædagogen i dagplejen/vuggestuen. Formålet med besøget er at skabe tryghed for forældrene og barnet samt gensidigt at udveksle informationer.
-
- I dagplejen deltager dagplejepædagogen i besøget.
- Skriftlige informationer om dagtilbuddet udleveres ved besøget.
- Forældre og dagplejer eller vuggestuepædagog aftaler hvordan de første dage skal forløbe.
- Der er opmærksomhed på eventuelle sproglige barrierer.
- Ved velkomstbesøget informeres forældrene om, at der altid kan aftales en forældresamtale i dagtilbuddet.
- Sundhedsplejersken indstiller til visitationen i Dagtilbud, når særlige forhold gør sig gældende i forhold til anvisning af den optimale plads i dagpleje eller vuggestue/aldersintegreret.
- Sundhedsplejersken og dagplejepædagogen eller vuggestuepædagogen afholder et møde sammen med forældrene ved overlevering af børn, når særlige forhold gør sig gældende.
- Der i vuggestuen afholdes en forældresamtale inden for 3 måneder. Ved samtalen evalueres opstarten, det daglige samarbejde samt barnets trivsel. På baggrund af samtalen aftales eventuelle justering.
- Der i dagplejen afholdes forældresamtaler ved behov.
- Der afholdes koordineringsmøder, for at sikre tidlig og sammenhængende indsats til børn, hvor der er bekymring.
- Relevante samarbejdsparter, f.eks. fysioterapeuter, ergoterapeuter, tale-hørekonsulenter, psykologer, tosprogskonsulent, socialrådgivere, og sundhedsplejersker, inddrages efter behov.
Fra dagpleje eller vuggestue til børnehave/aldersintegreret institution
Ved overgangen forventes det at:
- Dagpleje/vuggestue via den daglige dialog med forældrene forbereder forældrene på barnets overgang til børnehave.
- Der ved børn, hvor der er bekymring, afholdes et overgangsmøde mellem dagpleje/vuggestue, børnehave og forældre.
- Forældrene og barnet forud for starten inviteres til et velkomstbesøg i børnehaven. Formålet med besøget er at skabe tryghed for forældrene og barnet samt gensidigt at udveksle informationer.
-
- Forældre og pædagog aftaler hvordan de første dage skal forløbe.
- Skriftlige informationer om dagtilbuddet udleveres ved besøget.
- Der er opmærksomhed på eventuelle sproglige barrierer.
- Ved velkomstbesøget informeres forældrene om, at der altid kan aftales en forældresamtale i dagtilbuddet.
- Såfremt det er relevant at overlevere eventuelle oplysninger om barnet, indhentes samtykke fra forældrene hertil.
- Der foretages en gensidig forventningsafstemning mellem forældre og dagtilbud vedrørende kommunikation og praktiske aftaler.
- Dagplejeren eller vuggestuepædagogen besøger børnehaven sammen med barnet/børnegruppen. Det forventes at dagplejeren eller vuggestuepædagogen kan besøge børnehaver i distriktet. Dagplejen/vuggestuen og børnehaven aftaler i samarbejde rammerne for besøgene.
- Der afholdes forældresamtale i børnehaven inden for ca. 3 måneder. Ved forældresamtalen evalueres opstarten, det daglige samarbejde, samt barnets trivsel og barnets sprogvurdering drøftes. På baggrund af samtalen aftales eventuelle justeringer.
- Der afholdes koordineringsmøder, for at sikre tidlig og sammenhængende indsats til børn, hvor der er bekymring.
- Relevante samarbejdsparter, f.eks. fysioterapeuter, ergoterapeuter, tale-hørekonsulenter, psykologer, tosprogskonsulent, socialrådgivere, og sundhedsplejersker, inddrages efter behov.
Fra hjem til børnehave/aldersintegreret institution
Ved overgangen forventes det at:
- Tale-høre konsulenter kontakter forældre til børn omkring 3 års alderen, som ikke er i dagtilbud, med henblik på at foretage den lovpligtige sprogvurdering.
- Tosprogskonsulenten kontakter forældre til tosprogede børn omkring 3 års alderen, som ikke er i dagtilbud, med henblik på at foretage den lovpligtige sprogvurdering.
- Dagtilbuddet/skolen inviterer forældre til børn, der ikke tidligere har været i dagtilbud, til at deltage i overgangsarrangementer.
- Tosprogskonsulenten sprogvurderer alle kommende tosprogede skolestartere inden 1. april, med henblik på at vurdere om barnet har behov for undervisning i dansk som andetsprog i skolen. Sprogvurderingen videregives til skolerne inden sommerferien.