13 syddanske borgmestre: Opret lokal mulighed for at optage billede og fingeraftryk for ukrainske flygtninge

For at få opholdstilladelse skal ukrainske flygtninge i dag til enten Næstved, Aalborg, Aarhus, Odense eller Bornholm for at få optaget biometri. Det giver urimelig lange transporttider for de ukrainske flygtninge, som allerede har været på en lang og udmattende rejse til Danmark.

OPHOLDSTILLADELSER

De sydjyske kommuner har i de seneste uger modtaget mange ukrainske flygtninge. Men efter den lange rejse til Danmark skal flygtninge fra sydjyske kommuner nu uden at have eget transportmiddel rejse til enten Aarhus eller Odense for at få optaget biometri (billede og fingertryk) for at kunne søge om opholdstilladelse.

Derfor foreslår 13 borgmestre fra Syddanmark nu, at der enten oprettes flere lokale centre i Syd- og Sønderjylland, eller at kommunerne selv får muligheden for at optage biometri for de ukrainske flygtninge. På den måde undgår de nytilkomne ukrainere at skulle transportere sig selv flere timer.

Kommunerne løser i forvejen opgaven med at optage biometri i forbindelse med udstedelse af pas hos Borgerservice, og har derfor udstyret til at klare denne opgave.

De 13 borgmestre bag forslaget:

• Johannes Lundsfryd Jensen (S), Middelfart Kommune
  • Jesper Frost Rasmussen (V), Esbjerg Kommune
  • Frank Jensen (RV), Fanø Kommune
  • Stephanie Storbank (V), Billund Kommune
  • Frank Schmidt-Hansen (K), Vejen Kommune
  • Jens Ejner Christensen (V), Vejle Kommune
  • Steen Wrist (S), Fredericia Kommune
  • Knud Erik Langhoff (K), Kolding Kommune
  • Mads Skau (V), Haderslev Kommune
  • Jørgen Popp Petersen (S), Tønder Kommune
  • Jan Riber Jakobsen (K), Aabenraa Kommune
  • Erik Lauritzen (S), Sønderborg Kommune
  • Mads Sørensen (V), Varde Kommune

Citat

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

“Vi skal forsøge at imødekomme ukrainernes behov for en hurtig og nem sagsbehandling. Lige nu er optagelsen af biometri blevet en flaskehals, der forsinker sagsbehandlingen af ukrainske flygtninges ansøgning om opholdstilladelse. Vi ønsker derfor enten at få flere lokale centre, eller at vi i kommunerne selv kan optage biometri for ukrainerne.”