Borgernes forslag efterspørges: Hvor skal ny vindskulptur stå?

Placering af ny vindskulptur i byen Varde bestemmes ud fra borgerforslag. Det vindende bud udløser et kunstværk. Sidste frist er mandag den 2. april.

KUNST

Poul Erik Bech Fonden har skænket Varde Kommune skulpturen Azlon, der skal placeres i byen Varde. Men hvor i Varde den skal stå, skal borgene hjælpe med at finde ud af.

Det eneste man skal gøre er at skrive i en mail eller på Varde Kommunes Facebook-side, hvor i Varde man synes, skulpturen skal stå – gerne så konkret som muligt.

Et bedømmelsesudvalg udvælger det bedste bud på en placering, og borgeren med det vindende forslag vinder miniskulpturen ”Badende Kvinde” til en værdi af 2.500 kr. udloddet af Kunsthal vARTe.

Forslag modtages via mail på make@varde.dk eller som kommentar på opslaget om skulpturen på Varde Kommunes Facebook-side fra tirsdag den 13. marts.

Sidste frist er mandag den 2. april.

CITAT

Poul Erik Bech, bestyrelsesformand i Poul Erik Bech Fonden:

”Stiller man sig den opgave at skulle udtrykke Varde og Vestjylland ved et enkelt særkende, så må det være naturen og her specielt ét element: vinden.”

”Vinden symboliserer energi og det vedvarende. Men hvordan udtrykkes dette i kunstens verden? Svaret for mig ligger i Anthony Howes kinetiske vindskulptur, der bevæger sig.”

Mads Sørensen, formand for Udvalget for Kultur og Fritidsudvalget samt formand for Kunstudvalget i Varde Kommune:

”Vi har fået en unik mulighed for at få en helt speciel skulptur lavet af en verdensberømt kunstner, der brugte samme virkemidler til OL-faklen ved legene i Rio. Det kunne vi ikke sige nej til.”

”Nu skal vi finde et rigtig godt sted til den nye vindskulptur. Det er oplagt, at borgerne hjælper os med at pege på et godt sted, så nu glæder vi os helt vildt til at se de gode forslag.”

FAKTA

• Skulpturen Azlon er en kinetisk vindskulptur, der bevæger sig – selv ved stille vind – og er bygget til at modstå kraftige vindstød.
  • Manden bag skulpturen er amerikaneren Anthony Howe. Han skaber vinddrevne skulpturer, der ligner pulserende, fremmede væsener og hvirvler.
  • I forbindelse med OL i Rio i 2016 skabte Anthony Howe en del af den store fakkel, hvorfra Den Olympiske Ild brændte under legene.
  • Bedømmelsesudvalget består af: Mads Sørensen (formand, Udvalget for Kultur og Fritidsudvalget samt Kunstudvalget), Poul Erik Bech (bestyrelsesformand, Poul Erik Bech Fonden), Erik Buhl (borgmester), Preben Friis-Hauge (formand, Udvalget for Plan og Teknik), Mette Kristensen (kunstfaglig leder, Kunsthal vARTe), Lisbet Rosendahl (tidligere formand, Kultur- og Fritidsudvalget og Kunstudvalget).
  • Den endelige placering meldes ud onsdag den 25. april.