Dagens samråd om 300.000 tons giftigt spildevand følges tæt i Vestjylland

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune, håber på udsigt til en løsning, når miljøministeren i dag skal svare på, hvorfor regeringen ikke har afsat penge til at fjerne 300.000 tons giftigt spildevand i Kærgård Klitplantage.

Kærgård Klitplantage i Varde Kommune er en af danmarkshistoriens største forureningskatastrofer. Den opstod som følge af, at Grindstedværket deponerede 300.000 tons giftigt spildevand over en 17-årig periode fra 1956-1973. Teknologien til en total oprydning er testet og klar, men bevillingen på 82 millioner kroner mangler.

Miljøminister Lea Wermelin skal i dag i et åbent samråd svare på spørgsmål om, hvorfor regeringen i efterårets finanslov ikke afsatte midler til at rydde op efter de ni såkaldte generationsforureninger. Det er Anni Matthiesen, Jacob Jensen og Ellen Thrane Nørby fra Venstre, der har indkaldt til samrådet.

CITATER

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Vi ved, hvad der skal til, og hvad det koster. Nu mangler vi bare den politiske vilje. Vi har arvet et forureningsproblem fra en tidligere generation, som man nu truer med at sende videre til næste generation.”

”Den danske vestkyst er noget af det mest enestående natur, vi har. Iværksætter vi en oprydning, kan vi rense både jorden og grundvandet omkring Kærgård Klitplantage, og i løbet af 20-25 år vil det endda være muligt at ophæve det nuværende badeforbud.”