Det skal være nemt at navigere på en kommunal hjemmeside

I dag har Varde Kommune fået ny og moderne hjemmeside. Hjemmesiden bygger på kommunikationsprincipper, der tager udgangspunkt i brugernes behov.

DEN DIGITALE KOMMUNE

Nye kommunale hjemmesider ændrer tidligere kommunikationsprincipper. Når der inden for det seneste år er bygget nye kommunale hjemmesider, har flere kommuner også taget et stort opgør med den klassiske offentlige hjemmeside, der i høj grad har været designet til at afspejle organisationen og i mindre grad et brugerbehov.

I arbejdet med Varde Kommunes nye hjemmeside har data været styrende for, hvordan brugervenligheden optimeres, og hvordan hjemmesiden designes. Frem til i dag har Varde Kommunes gamle hjemmeside haft omkring 1300 undersider. Det indhold er nu prioriteret og sammenskrevet, så siden nu har omkring 300 undersider.

En mindre kommunal hjemmeside er nemmere at navigere på. Er man god til at stave, så er søgefunktionen fin. Er man ikke en sikker staver, så har man stor hjælp af en side, der er bygget op intuitivt og med tydelig præsentation af det mest populære indhold.

Det nye design:

• Hjemmesiden er lavet, så det er nemt og intuitivt at navigere på siden.
  • Det visuelle design lægger sig op ad Varde Kommunes nye visuelle identitet, så farver, skrifttype, piktogrammer og billedstil afspejler kommunens øvrige kommunikation.

Hjemmesiden består af fem sektioner, der kan navigeres mellem i topbjælken:

• BORGER: Forside med mest søgte emner for borgerne. Stort søgefelt. Kultunaut, som er en portal med aktuelle begivenheder. Feed med kommunens sociale medier.
  • ERHVERV: Forside med mest søgte emner for erhvervslivet. Stort søgefelt. Kultunaut med aktuelle begivenheder. Feed med kommunens sociale medier.
  • KOMMUNEN: Byråd og dagsordener, høringer og afgørelser, kommunens ledelse, økonomi og forvaltninger, presserum.
  • OPLEVELSER: Præsentation af kommunens største attraktioner, samt Kultunaut med aktuelle begivenheder.
  • ENGLISH: Info til fremmedsprogede borgere.

Hvad betyder det, at siden er intuitiv og skabt til brugerne:

• Hjemmesiden tager udgangspunkt i brugeren – og i mindre grad Varde Kommune som organisation. (Fordi en bruger ikke nødvendigvis kender forvaltningsopbygningen eller andre strukturer.)
  • Mobilvenlig, så det fungerer godt og nemt på mobile platforme som telefoner og tablets – halvdelen besøger hjemmesiden fra en telefon eller tablet.
  • Stærk integration med kommunens sociale medier.
  • Fokus på brandingmulighed af kommunens største attraktioner.
  • Piktogrammer og tydelige emnefelter viser vej. (Dette er en særlig hjælp for brugere, der ikke staver godt og derfor har svært ved at skrive korrekt i et søgefelt.)
  • Stort søgefelt til hurtig søgning.
  • Handicapvenlig med oplæsningsfunktion.
  • Selvbetjening: Stadig flere henvendelser klares via selvbetjening, men som bruger af en kommunal hjemmeside ved man ikke nødvendigvis, om et aktuelt behov skal klares via selvbetjening. Derfor er selvbetjeningsmulighederne nu placeret øverst på den enkelte side.

Velkommen på www.vardekommune.dk

Citater:
Steffen Kjær, kommunikationschef i Varde Kommune:

”En god kommunal hjemmeside skal først og fremmest imødekomme brugernes behov.”
”Tidligere skrev vi langt og informativt. Nu ved vi, at vi skal præsentere det, der er sagens kerne for brugerne.”
”På kommunens nye hjemmeside skriver vi kortere og mere direkte og bruger data til at lære brugernes behov bedre at kende.”