Erik Buhl genopstiller ikke som borgmester i Varde Kommune

Borgmester Erik Buhl (V) genopstiller ikke til kommunalvalget i 2021, og Varde Kommune skal dermed have ny borgmester fra 1. januar 2022.

POLITIK

Erik Buhl har besluttet ikke at genopstille til kommunalvalget i 2021. Han forsætter på borgmesterposten frem til udgangen af 2021, hvor den nuværende valgperiode slutter.

CITATER
Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Til næste valg har jeg rundet 65 år og har arbejdet med kommunalpolitik i 32 år, heraf ni år som borgmester i Ølgod kommune og otte år som borgmester i Varde Kommune. Beslutningen er truffet i tæt samspil med min familie, og jeg ser frem til mere tid sammen med dem. Der vil forhåbentligt også være andre opgaver at tage fat på – med lidt mindre tidsforbrug end borgmesterjobbet.”

”Varde Kommune er i god gænge, og der er mange spændende muligheder forude. En god udligningsreform, en stabil daglig drift og masser af energi i vores lokalsamfund er et godt fundament for en spændende fremtid.”

”Jeg vil helt sikkert komme til at savne min spændende og alsidige hverdag som borgmester, men jeg ønsker at give stafetten videre, og jeg ser frem til en god proces for at finde Venstres næste borgmesterkandidat.”

BLÅ BOG
Erik Buhl har været borgmester i Varde Kommune siden 1. januar 2014.

Før kommunalreformen var han borgmester i Ølgod Kommune fra 1999 til 2007 efter at have siddet i byrådet siden 1990.

Erik Buhl er uddannet landmand fra Hammerum Landbrugsskole i 1979 og overtog som 22-årig familiegården i Skovlund og drev den helt frem til 2013, først som landbrug og senere som fritidslandbrug.

Erik Buhl startede sin politiske karriere som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen for Skovlund Skole i 1986 og kom siden i byrådet i Ølgod ved valget i 1989.

Efter kommunalreformen i 2007 blev Erik Buhl byudviklingschef for Ølgod og formand for udvalget for Social og Sundhed i Varde Kommune, før han blev valgt til borgmester fra 1. januar 2014.

Han er formand for Partnerskab for Vestkystturisme, Det syddanske EU-kontor samt medlem af KL´s Socialudvalg, Destination Vesterhavet og Kommunekontaktrådet Syddanmark.

Han er gift med Lone gennem 41 år. Parret har fire børn og ni børnebørn.

Erik Buhl modtog i maj 2016 ridderkorset af Dannebrogordenen.

Han er født 10. november 1956 i Skovlund.

1979: Faglært landmand

1990-2006: Medlem af kommunalbestyrelsen i Ølgod Kommune