FAKTA: Et cirkus om plakater, gardehusarer, et dronningebesøg og en kommune under anklage

I de seneste dage har medierne været optaget af en historie om Cirkus Arena, der ikke skulle kunne markedsføre sit cirkus, fordi Varde Kommune kræver cirkusplakaterne pillet ned. Det er en god historie, men ikke helt i tråd med virkeligheden.

Cirkus Arena turnerer med udsagnet om, at Varde Kommune tror, at Dronningen ikke kan lide cirkusplakater.
Det skaber gode overskrifter, men der er ikke meget sandhed i den historie.

Fredag og lørdag besøger Hendes Majestæt Dronningen Varde Kommune på sit sommertogt. Forberedelserne har været i gang siden marts, og i disse dage gøres Varde klar til en festlig fredag med gardehusarer og Dronningens karettur gennem de gamle købstadsgader.

Her er historien om cirkusplakaterne og dronningebesøget, som Varde Kommune ser det:

I marts ansøger Cirkus Arena om lov til at stille sit cirkus op på pladsen ved siden af Varde Rådhus og lave forestilling søndag den 5. juni.

På samme tid har Varde Kommune netop fået meddelelse fra Kongehuset om, at H.M. Dronningen gerne vil besøge Varde Kommune på sit sommertog fredag den 3. og lørdag den 4. juni.

På tidspunktet for Cirkus Arenas ansøgning var programmet for Dronningens program i Varde Kommune endnu ikke planlagt. Alligevel valgte kommunen at sige, at både Dronningen og Cirkus Arena skulle være meget velkomne.

I den skriftelige tilladelsen til Cirkus Arena fik cirkusset at vide, at de gerne måtte komme til Varde, men at de i perioden fra 2.-4. juni ikke kunne have plakater i lygtepælene.

I den fase af forberedelserne vidste kommunen nemlig ikke, om en sådan tilladelse til Cirkus Arena ville kunne skabe forhindringer for sommertogtets gennemførelse med eksempelvis heste og karetkørsel i gaderne.

For en uge siden opdager Cirkus Arena forbeholdet om plakater i den tilladelse, som Varde Kommune sendte dem for flere måneder siden. Og i går gik cirkusejeren så i medierne med sin historie.

Men han glemte at gøre det tydeligt for de samme medier, at hans cirkus tirsdag eftermiddag netop havde lavet en ny aftale med Varde Kommune.

Nemlig, at Cirkus Arena kan lade stort set alle plakater hænge over alt i kommunen. Cirkus Arena skal blot nedtage plakaterne i de gader, hvor gardehusarernes heste og Dronningens karet skal passere tæt forbi publikum.

Varde Kommune vurderer, at 99 procent af alle Cirkus Arenas plakater kan blive hængende. Den information fik cirkusejeren ikke fortalt alle landets aviser og medier.

Og hvorfor skal plakaterne så ned

Der er to grunde.

Den væsentligste er, at Varde Kommune under forberedelserne til sommertogtet har været i tæt dialog med politiet og gardehusarerne om sikkerheden.

I den forbindelse er ruten, hvor Dronningens karet og 48 gardehusarer skal passere, blevet vurderet. Og af sikkerhedshensyn er det aftalt mellem Varde Kommune, politiet og gardehusarernes ledelse, at kommunen skal sikre, at løs plastik, pap og andet, der kan forstyrre hestene, pilles ned, så risikoen for at hestene bliver bange og løber løbsk minimeres.

Derfor pilles plakaterne ned, når hestene skal forbi. Det handler om sikkerhed for Dronningen, rytterne, publikum og hestene.

Grund nummer to er, at vi i Varde Kommune gør som mange andre nok ville gøre, når man venter fint besøg: Varde Kommune hejser flagene, pynter op med blomster og rydde lidt ekstra pænt op.

Vi håber, at opholdet i Varde bliver godt og til stor glæde for både H.M. Dronningen og Cirkus Arena.

Steffen Kjær

Kommunikationschef i Varde Kommune