Fire sydvestjyske strande blandt de første med nyt bademærke

Varde Kommune deltager i år i et nyt pilotprojekt fra Friluftsrådet, der introducerer mærkningen ”Badepunkt”. Det skal signalere badesikkerhed og høj vandkvalitet ved nordiske strande.

FRILUFT

Den nye mærkningsordning minder en del om ordningen ”Blå Flag”, der også signaler gode bade- og strandforhold. Badepunkt introduceres dog nu på forsøgsplan, fordi den er bedre tilpasset nordiske strandforhold – modsat Blå Flag, der har samme krav til strande i Brasilien som strande i Danmark på trods af de store naturlige forskelle.

Badepunkt skal i øvrigt gøre det lettere at fremhæve den enkelte strands lokale særpræg.

FAKTA

• Mærkningsordningen Badepunkt skal certificere strande, der har rent badevand, livredningsudstyr samt adgang til toiletter og skraldespande.
  • Derudover skal strandene i ordningen så vidt muligt give en oplevelse af at komme ud i uspolerede naturlige omgivelser samt tilbyde friluftsoplevelse af kulturel eller naturhistorisk karakter. De skal også fokusere på særlige lokale karakteristika, hvor det er relevant.
  • Fire badestrande i Varde Kommune er blevet udpeget som Badepunkt: Høje Knolde, Houstrup, Vejers og Børsmose.
  • Introduktion af Børsmose Strand som Badepunkt markeres mandag d. 4. juni kl. 10.30 ved nedgangen til stranden.
  • På strandene ved Blåvand, Hvidbjerg, Nymindegab og Henne vil der fortsat blive hejst Blå Flag i år. Ved Henne Strand markeres det mandag d. 4. juni kl. 11.15 ved parkeringspladsen ved Henne Strand.

CITAT

Formand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune, Preben Friis-Hauge:

”Vi er med, fordi vi i de nordlige lande kan se en interesse i at få udviklet en ny ordning, der er særligt tilpasset de ting, vores badegæster lægger vægt på. Det arbejde vil vi gerne stille os i spidsen for, så vi fremover gør det så let som muligt for vores mange turister at blive opmærksom på den høje kvalitet, vores badestrande har. Fordi fire af vores strande i år er udnævnt som Badepunkt, betyder det ikke, at de går ned på badesikkerheden eller vandkvaliteten.”