FLUGT støttes med 25 millioner kroner

25 mio. kroner i støtte fra Nordea-fonden vil gøre Danmarks nye museum for flygtningehistorier til et formidlingsmæssigt fyrtårn i det danske museumslandskab.

KULTUR

I sommeren 2022 åbner FLUGT. Museet formidler historien om de 250.000 civile tyskere, der flygtede til Danmark i slutningen af Anden Verdenskrig, hvoraf 35.000 endte i Oksbøllejren. Historien bruges som et afsæt til også at fortælle om de flygtninge, der er kommet hertil fra lande som Vietnam, Bosnien og Syrien i nyere tid. Gennem personhistorier vil formidlingen gøre statistikker og tal til mennesker, og perspektivere og nuancere et af vor tids mest omdiskuterede emner.

”Takket være støtten til udstillingen har vi nu mulighed for at skabe et visuelt og auditivt oplevelsesdesign, som tager gæsterne med ud i hele området omkring museet og samtidig langt ind i emnet. Det er et komplekst tema, vi fortæller om, og det kalder på en innovativ og nytænkende formidling, der levendegør historien og giver plads til samtale, siger Claus Kjeld Jensen, museumsdirektør.

Museets gæster vil således blive ført rundt i området, hvor Oksbøllejren lå. Blandt andet til der, hvor der dengang var en kirke. Her vil hvide markeringer vise, hvor gæsterne ”træder ind”, og audioguiden aktiverer en lydkulisse, som giver illusionen af at stå i et højloftet kirkerum. Kirken er bare et af mange eksempler på, hvordan FLUGT kommer til at arbejde med et udstillingsdesign, som nedbryder grænserne mellem inden- og udendørsformidling, aktiverer alle sanser, og skaber rum for refleksion.

”FLUGT er et ambitiøst forsøg på at fortælle flygtningehistorier i et fysisk landskab, der kombinerer kultur- og naturoplevelser. Emnet er højaktuelt, og FLUGT vil i de kommende år kunne bidrage til at kvalificere oplevelser og debat om globale konflikter og flygtningestrømme,” siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.

Nordea-fonden har tidligere støttet udstillingen i Tirpitz, som Vardemuseerne også står bag. Tirpitz har siden åbningen i 2017 haft cirka 900.000 besøgende.

• FLUGT – Refugee Museum of Denmark åbner i sommeren 2022.
  • Nordea-fonden støtter etableringen af formidlingen med 25.180.000 kr.
  • Udstillingsdesignet er udviklet af Tinker Imagineers.
  • Museet er tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group.
  • Det forventes, at 100.000 gæster årligt vil besøge museet.

Foruden Nordea-fonden støttes FLUGT af:
Den danske stat, den tyske stat, Varde kommune, delstaten Schleswig-Holstein, Augustinus Fonden, Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, Michael Jebsen Fonden, Herman Niermann Stiftung og William Demant Fonden.

FLUGT – Refugee Museum of Denmark
Præstegårdsvej 21