I dag markerer 600 soldater National Flagdag i Vestjylland

For tredje år i træk markerer landets største garnisonskommune i dag National Flagdag. Det sker med march, kransenedlægning, æresmiddag og uddeling af medaljer til veteraner og deres børn.

NATIONAL FLAGDAG

• I alt deltager ca. 600 soldater i markeringen af National Flagdag i Varde Kommune.
  • I forbindelse med National Flagdag bliver de faldne mindet med kransenedlægning i henholdsvis Oksbøllejren og på Varde Kaserne.
  • Alle børn af veteraner i Varde Kommune har mulighed for at få tildelt en børnemedalje. Sidste år var der 50 børn, der fik overrakt medaljer på Torvet i Varde.
  • I aften er alle tidligere udsendte inviteret til middag på rådhuset i følgeskab med deres pårørende.

Oksbøllejren (adresse: Grærup Havvej 2, 6840 Oksbøl)

08.00 – 09.00: Parade, flaghejsning, taler og kransenedlægning ved Mindestenen for de faldne i krigen i Afghanistan.

Torvet i Varde (adresse: Torvet, 6800 Varde)

12.45 – 13.00: Kransenedlægning i Mindelunden på Varde Kaserne.

13.15 – 13.40: March fra Varde Kaserne til Varde Torv.

14.00 – 15.00: Parade og taler på Torvet. Tildeling af børnemedaljer.

15.45 – 16.15: March fra Torvet til Varde Kaserne.

Varde Rådhus (adresse: Bytoften 2, 6800 Varde)

18.00 – 20.30: Middag for veteraner og deres pårørende på Varde Rådhus.

Varde Garnisonskommune:

• Varde Kommune har tre garnisoner: Oksbøllejren, Nymindegablejren og Varde Kaserne. Tilsammen dækker de et areal, der gør Varde til landets største garnisonskommune.
  • Området er hjemsted for mange danske veteraner og deres familier. Varde Kommune har derfor som noget særligt sat ekstra fokus på veteraners pårørende. Blandt andet gennem børnegrupper for børn af veteraner og ansættelse af en konsulent for veteraner og pårørende.