Jubel i Varde Kommune: Infrastrukturplan sikrer vækst langs Vestkysten

En udvidelse af Hovedvej 11 er med i den infrastrukturplan, som partierne i Folketinget netop har præsenteret. Nyheden vækker jubel hos Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune.

TRAFIK

Den 10 kilometer lange flaskehals mellem Korskro og Varde skal udvides til en 2+1-vej. Hovedvejen, der forbinder Vestkysten med motorvejsnettet, er med i Folketingets infrastrukturplan for 2035.

I Varde Kommune er de største erhverv turisme, produktion, landbrug, fødevarer og militære arbejdspladser. Fælles for disse er, at Hovedvej 11 er en hovedfærdselsåre ind og ud af kommunen for kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere, leverandører og turister.

Men vejen er over årene blevet mere og mere befærdet. I dag kører der ifølge Vejdirektoratet i gennemsnit 9.100 køretøjer i døgnet på strækningen, der er dimensioneret til langt mindre trafik.

Trængslen er så stor, at det er blevet en barriere for væksten i området, fordi trafikken på strækningen går i stå, når pendlere, turister og erhvervsliv bevæger sig ud på den snævre tosporede vej.

Ifølge infrastrukturplanen igangsættes udvidelsen af Hovedvej 11 i 2024. Folketingets partier har afsat 414 millioner kroner til projektet.

Citater

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Det er en nyhed, der betyder arbejdspladser og vækst langs hele vestkysten, og derfor har vi armene over hovedet i dag. Vores erhvervsliv får bedre adgang til resten af landet, og vi bliver rustet til at imødekomme fremtidens trafik fra turister og pendlere. Nu kommer Vestkysten til at hænge bedre sammen med resten af Danmark.”

”Vi har kæmpet for denne udvidelse i syv år, og vi skylder en stor tak til alle, der har kæmpet sammen med os. Jeg er glad for den brede politiske opbakning i Folketinget. Det vidner om vigtigheden af Hovedvej 11.”