Kommunal håndsrækning til lokale virksomheder og foreninger

Erhverv- og Økonomiudvalget har på et ekstraordinært møde i dag vedtaget en række tiltag, som skal hjælpe lokale virksomheder og foreninger, mens coronavirussen har sat store dele af lokalsamfundet i stå.

ERHVERV

Det normale mødelokale på Rådhuset var udskiftet med en videokonference, da et enigt Erhverv- og Økonomiudvalg i morges vedtog en række konkrete tiltag, der skal hjælpe lokale virksomheder og foreninger gennem den aktuelle situation.

Tiltagene fokuserer på, hvordan Varde Kommune kan sende likviditet såvel som opgaver ud til virksomheder og foreninger.

Tiltag målrettet erhvervslivet

• Igangsætning af vedtagne anlægsaktiviteter i indeværende år for op til 145 millioner kroner.
  • Igangsætning af 22 konkrete opgaver for cirka to millioner kroner. Det drejer sig om mindre renoveringer af kommunale bygninger.
  • Fremrykning af allerede vedtagne anlægsaktiviteter på op til fem millioner kroner.
  • Hurtigere færdiggørelse af aktuelle byggesagsbehandlinger.
  • Skærpet fokus på hurtig udbetaling af sygedagpenge til virksomheder, hvor ansatte bliver ramt af coronavirus. Der arbejdes bl.a. på at få pensionerede medarbejdere til at hjælpe med denne opgave.

Tiltag målrettet foreninger

• Fremrykning af betaling for skolernes brug af haller mv.
  • Udbetaling af særlig driftsstøtte. Kommunen betaler et tilskud på 80 procent af de haltimer, som foreningerne har måttet aflyse på grund af den aktuelle situation.
  • Udbetaling af aconto foreningstilskud for 2020.

Alle tiltag bliver igangsat hurtigst muligt.

CITAT

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”I Udvalget for Erhverv og Økonomi er vi klar til at gøre alt, hvad der står i vores magt for at hjælpe pressede virksomheder og foreninger. Tiltagene løser langtfra alle problemer, men det er en hjælpende hånd, som øger chancen for, at de kommer gennem denne svære periode.”