Kronprins Frederik og stjernearkitekt Bjarke Ingels indviede bunkermuseum

For øjnene af 250 indbudte gæster og pressefolk fra seks lande blev det nye TIRPITZ indviet i formiddags. Blandt gæsterne var stjernearkitekt Bjarke Ingels og H.K.H. Kronprins Frederik, som begge var synligt begejstrede for det splinternye museum. Kulturminister Mette Bock forestod selve indvielsen ved at flytte et såkaldt tjekkisk pindsvin. Hun fik en hjælpende hånd af H.K.H. Kronprins Frederik.

BILLEDER

Museet, der blev indviet i dag, er tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group – og er nu forbundet med TIRPITZ-bunkeren fra 2. Verdenskrig.

En stor del af det nye museum er skjult under jorden i det vestjyske klitlandskab.

TIRPITZ er blandt de mest imødesete byggerier i 2017 og udvider den eksisterende bunker fra 2. Verdenskrig med en ny, 2.500 kvadratmeter stor bygning med tre permanente udstillinger.

Det nye TIRPITZ fungerer som en portal til den skatkiste af historier fra 2. Verdenskrig, som ligger gemt på den jyske vestkyst. Her vidner resterne af talrige bunkers om vestkystens fortid som en del af Nazi-Tysklands forsvarslinje mod vest.

Udover udstillingen om 2. Verdenskrig er der to andre faste udstillinger om henholdsvis rav og 20.000 års historie på den jyske vestkyst.

Museet udmærker sig især gennem sine svævende betontage, der kun hviler på de ydre vægge og ikke har nogen støttepiller ind mod museets indre plads.

Her dominerer i stedet kæmpestore glasfacader og partier i stål.

Oven på de svævende betontage er naturen genetableret. Sandet fra klitterne er kørt tilbage på tagene og beplantet med marehalm, så TIRPITZ næsten falder i med naturen.

FAKTA:

• Byggeriet er finansieret med en stor donation fra A.P. Møller Fonden og med støtte fra Varde Kommune.
  • Det nye museum dækker i alt 2.500 m2.
  • Byggeriet krævede 10.560 ton beton og 600 ton armeringer i jern.
  • Alle synlige vægge og lofter af beton er støbt på stedet
  • Tagene over udstillingerne svæver næsten i luften, da de kun er forbundet til de ydre vægge og ikke har nogen forbindelse til den åbne indre plads i midten af de fire udstillinger.
  • Udstillingerne er støttet af: A.P. Møller Fonden, Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Varde Kommune.
  • Der forventes cirka 100.000 gæster om året.
  • TIRPTIZ ligger mellem Blåvand og Ho i det vestligste Danmark og på grænsen til Vadehavet, der er udpeget som UNESCO verdensarv.