Kunstner Hans Tyrrestrup udstiller sine Verdensmålsmalerier på Varde Rådhus

Udstillingen skal skabe interesse for FN’s 17 Verdensmål, hvor det samlede mål er en bæredygtig udvikling for både mennesker og Jorden.

KUNST

Hans Tyrrestrups udstilling The Global Goals – Verdensmålene vises nu på rådhuset i Varde.

De Forenede Nationers globale bestræbelse har engageret og inspireret den lokale og internationale kunstner til at skabe 17 malerier og 17 digte.

Først malede han en serie akvareller som parafrase over de simple, direkte kommunikerende piktogrammer for de 17 FN Verdensmål for bæredygtig udvikling. Herefter fulgte fortolkninger i malerier og et halvt års intensivt arbejde i atelieret i Thorstrup.

Udstillingen The Global Goals – Verdensmålene har markeret et skifte i Hans Tyrrestrups indgang til arbejdet med kunsten. Hidtil har hans arbejdet været indadvendt og med udgangspunkt i sig selv. Nu er det mere udadvendt med afsæt i vores fælles verden og samfundet.

Som forfatter skriver Hans Tyrrestrup på sin kommende bog: ”Fra Oluf Høst og Asger Jorn over H.C. Andersen og Peter Seeberg til Verdensmålene”

Tanken med udstillingen er at formidle viden om og interesse for Verdensmålene – også i Varde, hvor kommunen har støttet bog og plakat.

Udstillingen kan besøges på Varde Rådhus i perioden 17. august til 24. august fra kl. 13.00 til 17.00.

Pressen er velkommen til fernisering på Varde Rådhus mandag den 16. august kl. 18.30-21.15, hvor Hans Tyrrestrup vil sætte ord på og præsentere de 17 kunstværker. Programmet for ferniseringen er vedhæftet i denne pressemeddelelse.