Landmænd undgår bureaukratisk bøvl ved at fortælle om fremtidsplanerne

Landmændene i Varde Kommune bliver tilbudt en samtale med kommunen om deres langsigtede planer. Det skal spare den enkelte landmand både tid og penge. LANDBRUG I efteråret […]

LANDBRUG

I efteråret 2016 startede Varde Kommune i samarbejde med Sydvestjysk Landboforening et koncept med at invitere ti af kommunens landmænd til en snak om deres langsigtede planer.

Under samtalerne bliver landmændene hver især vejledt om, hvordan netop deres projekter bedst kan gennemføres. Det kan eksempelvis handle om opbygningen af nye stalde, indførelsen af et biogasanlæg eller fastlæggelsen af nye veje.

Formålet med samtalerne er at sikre en tidlig forventningsafstemning mellem landmanden og kommunen i forhold til, hvad der kan lade sig gøre. Det vil spare landmændene for det besvær, der er forbundet med at tilpasse deres projekter til den gældende lovgivning sent i processen. På den måde undgår man som landmand at bruge tid og penge på projekter, der ikke kan gennemføres uden markante ændringer.

Konceptet går under navnet ”Strategisamtaler med landbruget” og er blevet gennemført i samarbejde med landbrugsorganisationen Sydvestjysk Landboforening.

Den yderst positive feedback fra landmændene gør, at tiltaget nu for alvor skal rulles ud i 2017, så alle kommunens landmænd får muligheden for at deltage.

CITATER

Varde Kommunes formand for Udvalget for Plan og Teknik, Preben Friis-Hauge:

”Landbruget er en stor del af Varde Kommunes erhvervsliv. Vi er derfor glade for, at landbruget og deres interesseorganisation har taget så godt imod vores tiltag.”

”Jeg kan kun anbefale andre kommuner at starte lignende forløb.”

Formand for Sydvestjysk Landboforening, Claus Christensen:

”Det er vigtigt for fremtidssikringen af landbruget, at vi har et tæt samarbejde med kommunerne. Det er i fællesskab, at vi finder de bedste løsninger.”

MULIGE CASEPERSONER

Jesper Arnth Jensen