Milliontilskud skal få flere handicappede børn og unge ud i foreningerne

Med et tilskud på tre millioner kroner har Socialstyrelsen udpeget Varde Kommune til at afprøve initiativer, der skal give handicappede børn og unge endnu bedre muligheder for at blive en del af fritidsfællesskaber.

MANGFOLDIGHED

Flere børn og unge med handicap og særlige behov skal have positive erfaringer med at deltage i fritidsfællesskaber. Det skal både styrke deres selvværd og forebygge mistrivsel.

Derfor har Socialstyrelsen bevilliget tre millioner kroner til Varde Kommune i perioden 2023-2025 til projektet “MereMangfoldig – også plads til dig”.

Som en del af projektet kan foreninger mødes med specialskolen Sct. Jacobi for at blive bedre til at rumme særlige behov i foreningslivet.

Målet er at få 50 børn og unge ud i det lokale foreningsliv i løbet af de næste tre år.

Alle skal være med

Projektet lægger sig i tråd med allerede eksisterende tilbud i Varde Kommune såsom Sct. Jacobis eget fodboldhold og Lykkeligaens mange aktiviteter. Tilbud, der fortsat arbejdes videre med.

Derudover har Varde Kommune indgået samarbejde med flere lokale foreninger, der som en del af projektet kommer til at hjælpe med at igangsætte, justere og evaluere tiltag.

Citater

Sandie Eis Ravn, Formand for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune:

“Vi har en ambition om at være Danmarks bedste foreningskommune. Med projektet tager vi vigtige skridt i retningen af at blive den bedste foreningskommune for alle vores borgere – også de børn og unge, der har brug for en ekstra hånd til at blive en del af fællesskabet.”

Connie Høj, Formand for Udvalget for Børn og Læring i Varde Kommune:

“Vi har et særligt ansvar for at sikre, at vores udsatte børn og unge bliver en del af et fællesskab. Med “MereMangfoldig – også plads til dig” rummer vi de børn og unge, der grundet handicap og særlige behov, ikke har nemt ved at blive en del af et fritidsfællesskab.”