Ministerbesøg onsdag

Onsdag den 8. marts kommer kultur- og kirkeminister Mette Bock (LA) til Varde Kommune. Her skal hun se Tirpitz Museet og høre om planerne for det kommende […]

Onsdag den 8. marts kommer kultur- og kirkeminister Mette Bock (LA) til Varde Kommune. Her skal hun se Tirpitz Museet og høre om planerne for det kommende flygtningemuseum i Oksbøl.

PRESSEINVITATION

Onsdag den 8. marts fra klokken 08.30 til 09.45 er kulturministeren på visit i Varde Kommune.

Første stop er Tirpitz Museet i Blåvand, hvorefter turen går til Oksbøl. Her skal ministeren høre om planerne for det kommende flygtningemuseum nær Den Tyske Flygtningekirkegård.

Pressen er velkommen begge steder.

• Klokken 08.30 til ca. 09.00:
    Tirpitz Museet i Blåvand (Adresse: Tane Hedevej, 6857 Blåvand).
  • Klokken ca. 09.10 til 09.45:
    Det kommende flygtningemuseum i Oksbøl (Adresse: Præstegaardsvej 21, 6840 Oksbøl).

Om Tirpitz Museet

En af Atlantvoldens største kanonstillinger skulle have ligget ved Blåvand under Anden Verdenskrig.
Men den blev aldrig færdig, eftersom krigen sluttede, før byggeriet var bragt til ende.

Denne bunkerruin har gennem to årtier været en velbesøgt attraktion, men afløses til juni af et museum med fire store gallerier med hver sin udstilling.

Det nye museum vil rumme vidt forskellige fortællinger og oplevelser. Herunder et sandt skattekammer med 40 millioner gamle ravfund samt en særskilt udstilling med historien om Hitlers Atlantvold.

Den første store særudstilling i det nye museum bliver om minerydningen langs Vesterhavet efter Anden Verdenskrig. Hertil har museet indkøbt rekvisitter og kulisser fra den autentiske storfilm ”Under Sandet”, der var nomineret til en Oscar i 2017. Filmen er optaget ved Blåvand.

Museumsbygningen er desuden en design- og håndværksmæssig præstation. De bærende konstruktioner ligger således skjult under sandet, og taget på det nye hus bliver beplantet med marehalm, så museet ligger halvvejs begravet i Vesterhavets klitlandskab.

Museet er designet af Bjarke Ingels Group.

Om flygtningemuseet

Omkring slutningen af Anden Verdenskrig kom 250.000 civile tyskere til Danmark på flugt fra krigens rædsler. Fra 1945 til 1949 lå Danmarkshistoriens største flygtningelejr ved Oksbøl. Da lejren var størst, boede der 36.000 mennesker, så stedet i praksis var Danmarks sjettestørste by med næsten lige så mange indbyggere som Esbjerg.

Flygtningekirkegården tjener i dag som mindeanlæg med hundredvis af kors, der markerer området, hvor 1.797 personer ligger begravet. Især i starten var dødeligheden høj, og mange af de omkomne var børn.

I dag er der ikke mange spor tilbage efter flygtningelejren, der nu hovedsageligt er et tætbevokset plantageområde. Dog kan lejrens vejnet stadig spores, ligesom den gamle hospitalsbygning fortsat eksisterer.