Nyt teater- og kulturhus i Vestjylland skal tegnes af Bjarke Ingels Group

Arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group har vundet retten til at fortsætte med planerne for et nyt teater- og kulturhus i midten af Varde by.

KULTUR & ARKITEKTUR

Det kommende teater- og kulturhus i Varde skal designes af det danske arkitektfirma Bjarke Ingels Group (BIG). Det besluttede den politiske styregruppe for teater- og kulturhuset på et møde i sidste uge.

Bygningen vil blive en del af KulturSpinderiet i det centrale Varde by.

Som led i den indledende fase af projektet vil de kommende brugere af huset blive inddraget, inden det endelige design fastlægges til efteråret.

Foreløbig tidsplan for projektet i 2016:

• Maj: Udvælgelse af potentielle brugere af huset.
  • Juni: Workshop med kommende brugere af huset.
  • August/september: Færdiggørelse af designet og ansøgningsmateriale – herunder økonomisk overslag.
  • Oktober: Fundraising igangsættes.

Det kommende teater- og kulturhus bliver BIG’s tredje store projekt i Varde Kommune. Lige nu opføres Tirpitz Museet ved Blåvand, ligesom der er planer om et kommende flygtningemuseum ved den tyske flygtningekirkegård i Oksbøl.

CITATER

Formanden for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune, Lisbet Rosendahl, udtaler:

”Vi var meget imponerede over kvaliteten i oplægget fra BIG.”

”Vi glæder os over, at de lokale foreninger nu bliver inddraget aktivt i processen. Sådan sikrer vi, at det kommende teater- og kulturhus bliver tilpasset dem, der skal bruge det.”