Opråb før partilederdebat: Tvivl om grænseåbning koster Danmark milliarder

Manglende beslutning om en grænseåbning til Tyskland vil koste Danmark milliarder i omsætning i turismeerhvervet. Varde Kommunes borgmester Erik Buhl efterspørger svar fra partilederne til aftenens TV-debat.

GRÆNSEÅBNING

Hvornår åbner grænsen til Tyskland? Svaret er milliarder værd for Danmark og særligt på den jyske vestkyst, hvor uklarheden sætter sommerens højsæson på spil for områdets primære erhverv: turisme.

Millioner af tyske turister afventer lige nu svar på, om de kan komme til Danmark og benytte deres bookede feriehuse, feriecentre og campingpladser. Samtidig må udlejerne sige nej til danske turister, fordi ferieopholdene fortsat er booket af tyske gæster.

CITAT
Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Partilederne må se hinanden i øjnene og finde en løsning. Jeg har noteret mig, at justitsminister Nick Hækkerup er positiv overfor forslaget om at åbne grænsen for tyske turister med et lejebevis til et dansk feriehus eller campingplads. Vi har omgivelserne og pladsen til at tage imod tyske gæster uden at gå på kompromis med smitterisikoen.”

“Vi taler ikke blot om milliarder af kroner for Danmark som samfund, men også om en potentiel personlig katastrofe for de tusindvis af danskere, hvor sommerens højsæson er omdrejningspunktet for et helt års indtjening.”

FAKTA

• I 2019 havde tyske turister 16,8 millioner overnatninger i Danmark – det højeste antal i 20 år. Turismeomsætningen fra de tyske turister satte også rekord med mere end 15 milliarder kroner.
  • En stor del af denne omsætning ligger hos de jyske vestkystkommuner, hvor tyske turister flere steder står for mere end halvdelen af alle overnatninger.
  • Erik Buhl er formand for Partnerskab for Vestkystturisme, der er et strategisk samarbejde mellem ti kommuner langs den jyske vestkyst. De ti kommuner er Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder kommuner.