Ravfestival hylder Nordens guld

I weekenden kan man komme til Danmarks eneste ravfestival. Den afholdes omkring Vejers Strand ved den jyske vestkyst og byder på både aktivitet og fordybelse.

VESTERHAVET

Danmarks eneste ravfestival løber af stablen i weekenden, når Vejers Strand er vært for ravinteresserede fra nær og fjern. Lær selv at finde Nordens guld, smag et stykke ravrøget laks, nap en ravøl, og hør om ravets historie og anvendelsesmuligheder.

Festivalens aktiviteter spænder bredt lige fra smagsoplevelser med rav, udstilling med kunst og kunsthåndværk samt diverse workshops til historiske foredrag og ravsafari med erfarne ravsamlere på stranden ved Vesterhavet.

FAKTA OM RAV:

• Rav består af hærdet harpiks, der har ligget i havet i 30-50 millioner år.
  • Rav findes typisk efter en storm og ofte mellem det såkaldte ravtøj, der er skyllet op på stranden.
  • På den jyske vestkyst er betingelserne for at finde rav særligt gunstige, hvilket skyldes vestenvinden og Vesterhavets kraftige bølger. Især i vintermånederne skyller rav op på stranden, når det er ”ravvejr.”
  • I Danmark findes rav oftest i den velkendte rødgule variant, men rav kan også være brunt, blåt, hvidt og sort.
  • Rav er gennem tiden blevet brugt som betalingsmiddel og vidundermiddel mod alskens dårligdomme.

FAKTA OM RAVFESTIVALEN:

• Sted: Vejers Havvej 81, 6853 Vejers.
  • Arrangementet løber fra den 23. til og med den 25. september.
  • Det er gratis at deltage i Ravfestivalen.

Se hele programmet på https://ravfestival.dk/

PRESSEKONTAKT:

Bodil Sommer