Syv ekstra pædagoger til sårbare og udsatte børn

Børne- og Undervisningsministeriet har tildelt Varde Kommune 7,3 millioner kroner, som de næste tre år skal bruges til at ansætte syv ekstra pædagoger i institutioner med sårbare og udsatte børn.

Der er udsigt til flere pædagoger i Varde Kommune. Det står klart efter, at Børne- og Undervisningsministeriet har tildelt kommunen 7,3 millioner kroner fra en pulje målrettet institutioner med mange sårbare og udsatte børn i alderen 0-2 år.

Planen er, at pengene bliver omsat til cirka syv pædagoger, som skal være med til at styrke omsorgen for de sårbare og udsatte børn de næste tre år.

Pengene kommer syv forskellige institutioner til gode. Institutioner, som alle lever op til ministeriets kriterie om, at mindst 25 procent af børnene har forældre, der enten får mindst 80 procents økonomisk fripladstilbud eller en socialpædagogisk friplads.

Til dagens udvalgsmøde for Børn og Læring bliver pengene officielt frigivet. Herefter vil de løbende bliver udbetalt til og med 2022.

CITAT

Peder Foldager, formand for udvalget Børn og Læring:

”7,3 millioner er mange penge, og de kommer til at gøre en reel forskel for alle børn i de syv udvalgte institutioner. Samtidig giver det et løft til medarbejderne, som dagligt løser en vigtig opgave.”

FAKTA

• I Varde Kommune får følgende syv institutioner del i puljen: Højgårdsparken (selvejende), Isbjergparken (kommunal), Kvong (privat), Lysningen (kommunal), Møllehuset (selvejende), Mælkevejen (kommunal), Skovmusen (kommunal).
  • Institutionerne modtager i alt 7.294.630 kroner fordelt over 2019-2022.
  • Børne- og Undervisningsministeriets beskrivelse af puljens formål: Ansøgningspuljens formål er at yde støtte til at styrke kvaliteten i daginstitutionernes indsats for sårbare og udsatte børn i de første tusinde dage gennem ansættelse af flere pædagoger og pædagogiske assistenter i daginstitutioner.