Ung landmand og virksomhed tildelt priser og hæder af Varde Kommune

I Varde Kommune er priserne Årets unge landmand og Iværksætter- og udviklingsprisen uddelt til landbrugsmøde på Varde Rådhus onsdag aften.

Landmænd i Varde Kommune var onsdag aften samlet til oplæg og middag på Varde Rådhus. Her blev priserne for Årets unge landmand og Iværksætter- og udviklingsprisen også uddelt.

Prisen for Årets unge landmand er i år gået til Jesper Arnth Stampe fra Outrup, der med sit kvægbrug har vist, at det er muligt både at effektivisere, udvikle og forholde sig til branchens klimaudfordringer.

Vinderen af Iværksætter- og udviklingsprisen er virksomheden BioRefine Denmark A/S fra Kærup, der med deres udvikling af grønne græsproteiner er med til at nedsætte landbrugets klimaaftryk.

Det er femte år i stræk, at Varde Kommune uddeler priserne for at hylde og anerkende landbrugets betydning for kommunen.

Årets unge landmand: Jesper Arnth Stampe, Outrup
Begrundelse for valget: Jesper Arnth Stampe er femte generation på sit kvægbrug, som han blev eneejer af som 32-årig. Dengang var der 260 køer. Nu seks år senere er Jesper 38 år, og han har 540 køer, der malkes tre gange dagligt.

Jesper Arnth Stampe er i en generation af unge landmænd midt i en ny politisk dagsorden, hvor klima og bæredygtighed er i centrum. Det tager Jesper Arnth Stampe som en udfordring med lyst og gåpåmod. Jesper Arnth Stampe forholder sig konstruktivt til landbrugets klimaudfordringer, og han ser effektivisering af produktionen som et af vilkårene.

I staldene kører han med så lavt et kvieopdræt som muligt. Han arbejder på et højt ydelsesniveau og en høj holdbarhed på sine køer. Derudover har han et stærkt fokus på foderudnyttelsen gennem hele produktionskæden fra mark til mælk. Han ligger i toppen i Arlas klimatjek med et af de laveste CO2-aftryk pr. kg mælk.

Iværksætter- og udviklingsprisen: BioRefine Denmark A/S, Kærup
Begrundelse for valget: BioRefine Denmark A/S er et af de nyeste produktionsanlæg i Varde Kommune. Virksomheden blev officielt indviet i august 2021. BioRefine Denmark A/S har den imponerende vestjyske opskrift på produktion af grønne græsproteiner med et råproteinindhold på niveau med sojaskrå – altså over 50 procent. Det koncentrerede protein indgår i foderblandinger til landbrugets husdyr.

Proteinet udvindes af lokale flerårige økologiske kløvergræs- og lucernemarker. På den måde kan en del af landbrugets foderproteinbehov dækkes af lokalt produceret protein fremfor importeret protein. Det bidrager til at nedsætte landbrugets klimaaftryk. Målet er, at anlægget skal producere 7.000 tons økologisk grønt protein årligt fra 3.000 hektar græs, kløver og lucerne i lokalområdet.

Produktionsanlægget er også godkendt til fødevareproduktion. Det er en virksomhed med potentiale for at vækste, skabe nye arbejdspladser og at eksportere.