Vadehavsudstilling byder på verdenskultur i vandkanten

Kulturregion Vadehavet har tildelt Varde Kommune værtskabet for Wadden Tide i 2019. Danmarks vestligste punkt er udpeget som udstillingssted.

KULTUR

I efteråret 2019 rykker kunsten ud af sine vante rammer og ind på det smukke område ved Danmarks vestligste punkt, Blåvandshuk. Wadden Tide inviterer kunstnere fra hele verden til at formidle Vadehavets kultur, historie og identitet – f.eks. med skulpturer.

Varde Kommune er for tredje gang i træk blevet tildelt Wadden Tide af Kulturregion Vadehavet efter to succesfulde værtskaber i 2014 og 2016.

Publikum får en unik kultur- og naturoplevelse i Nationalpark Vadehavet.

CITAT

Mads Sørensen, formand for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune:

”Vi glæder os til at byde publikum velkommen til store kulturoplevelser i vores unikke vadehavsnatur, der som en del af Unesco’s Verdensarvsliste er en stor naturoplevelse i sig selv. Med det populære museum Tirpitz få klitrækker væk, håber vi at tiltrække natur- og kulturinteresserede fra nær og fjern samtidig med at gøre det til en stor begivenhed for borgerne i vadehavskommunerne.”

René Andersen, formand for Kulturregion Vadehavet:

”Det er med fælles stolthed, at de fire vadehavskommuner Esbjerg, Fanø, Tønder og Varde kan invitere til Wadden Tide 2019, som bliver en uforglemmelig oplevelse i klitterne og på stranden ved Blåvandshuk.”

”Både Esbjerg Kommune og Varde Kommune havde to rigtig gode ansøgninger, og der var tydeligt lagt et stort stykke arbejde i dem. Begge havde et stærkt lokalt engagement. Men denne gang faldt valget altså på Varde Kommune.”

FAKTA

• Wadden Tide bliver afholdt fra 31. august til 28. september 2019 som et samarbejde mellem erhvervsliv, kulturinstitutioner, foreninger og frivillige i lokalområdet.
  • Det er tredje gang, at Varde Kommune er vært for Wadden Tide, der også blev afholdt i 2014 og 2016, hvor 110.000 besøgte udstillingen.
  • Med det nyåbnede museum Tirpitz, Vesterhavet og Vadehavet, der er en del af Unesco’s Verdensarvsliste, byder Varde Kommune på turistoplevelser i verdensklasse. I 2017 overnattede turisterne 4,25 millioner gange i Varde Kommune. I Danmark overgås det kun af hovedstaden.
  • Wadden Tide udspringer af et kulturelt samarbejde mellem de fire vadehavskommuner Esbjerg, Fanø, Tønder og Varde, der siden 2007 har arbejdet tæt sammen for at styrke kulturen i vadehavsområdet. Kulturaftalen er finansieret af de fire vadehavskommuner og Kulturministeriet og udløber i 2018. Wadden Tide 2019 er afhængig af en forlængelse af aftalen.