Varde Kommune aflyser arrangementer og forsøger at begrænse coronasmitte med nye tiltag

I Varde Kommune vil en lang række tiltag få betydning for både borgere, vores erhvervsliv og kommunens medarbejdere.

CORONA

På tirsdagens pressemøde i statsministeriet opfordrede statsministeren til, at hele samfundet tager situationen omkring corona alvorligt.

Overalt i Danmark gøres der tiltag for at forhindre smittespredning.

Aflysninger

Alle kommunale arrangementer med flere end 100 deltagere aflyses i 30 dage. Det gælder arrangementer på skoler, daginstitutioner og øvrige borgerarrangementer, hvor kommunen eller kommunens institutioner er arrangør.

Arrangementer med færre end 100 deltagere kan aflyses efter generel vurdering.

Alle studieture aflyses i 30 dage.

Sagsbehandlinger i kommunen

Varde Kommune forventer, at store dele af organisationen vil blive påvirket af de indsatser og følger, som corona forårsager.

Sagsbehandlinger i kommunens forvaltninger vil kunne tage længere tid end normalt. Det vil komme til at ramme både borgere og erhvervslivet.

De længere sagsbehandlingstider skyldes, at nogle ansatte vil blive omplaceret til vigtige funktioner i forhold til corona-indsatsen. Men kommunen forudser også, at et større antal medarbejdere på sigt vil være i karantæne.

Beredskabet mødes dagligt

Udvalget for Økonomi og Erhverv mødes ugentligt (Udvalget er ekstraordinært suppleret, så alle partier har repræsentation.)

Sundhedskriseberedskabet holder møde hver dag kl. 08:00.

Direktionen holder møde hver dag kl. 09:00.

I Varde Kommune afholdes møder med ekstra afstand mellem mødedeltagerne. Oftest med en tom stol imellem hver deltager.

Opfordring

Varde Kommunen opfordrer alle borgere og virksomheder til at tage situationen alvorligt og hjælpe med at begrænse smittespredningen.

Der henvises til hjemmesiden www.coronasmitte.dk, der konstant opdateres.