Varde Kommune vil se fremad og eftergiver krav på 180.000 kroner

Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at Varde Kommune eftergiver krav til Skovlund-Ansager Hallen om tilbagebetaling af 180.000 kroner for uberettigede tilskud. Begge parter vil nu se fremad.

KULTUR

Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune stillede i januar 2021 krav til Skovlund-Ansager Hallen om tilbagebetaling af uberettigede tilskud for i alt 250.000 kroner.

De 250.000 kroner dækker over tilskud på 180.000 kroner for ubrugte timer, herunder sæsonbookinger, samt fiktive timer for 70.000 kroner i perioden 2018-2020.

Varde Kommune har et legitimt krav på at få tilbagebetalt uberettigede tilskud, men vælger nu at eftergive kravet på 180.000 for ubrugte timer. Kravet om tilbagebetaling af de 70.000 kroner for fiktive timer består.

Eftergivelsen skyldes, at politiet vurderer, at det ikke kan bevises, at sæsonbookingerne er sket som følge af bevidst snyd. Varde Kommune ønsker derudover at se fremad og give arbejdsro til Skovlund-Ansager Hallens nye bestyrelse.

Beslutningen har ikke indflydelse på den kommende retssag.

Indstillingen forventes behandlet på byrådsmødet den 7. november 2022.

Citater

Sandie Eis Ravn, Formand for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune:

“Det er vigtigt, at vi fastholder det traditionelt stærke foreningsliv i Skovlund-Ansager. Efter konstruktive dialoger med hallens nye bestyrelse, er vi blevet enige om at se fremad. Derfor har vi indstillet til Byrådet, at Varde Kommune eftergiver kravet til Skovlund-Ansager Hallen på 180.000 kroner.”

Mikkel Sadova, Formand for bestyrelsen ved Skovlund-Ansager Hallen:

“Det er vigtigt, at vi ser fremad og styrker vores samarbejde med Varde Kommune. Derfor har vi blandt andet inviteret Kultur- og Fritidsudvalget til at holde et af deres kommende udvalgsmøder hos os, så de kan se vores rammer og møde vores stærke foreningsliv.”