Gravetilladelse

Du skal ansøge om tilladelse hos Kommunen, hvis du skal grave i offentlige og private fællesveje.

Har du brug for at grave i en offentlig eller privat vej, skal ledningsejer/entreprenøren ansøge om gravetilladelse.

Når gravearbejdet er udført, skal det færdigmeldes.

Du kan finde både skema til ansøgning og færdigmelding i selvbetjeningsløsningen i den orange bjælke ovenfor.

Det er vigtigt, at du indtegner helt nøjagtigt på kortet i RoSy systemet, hvor gravearbejdet skal finde sted.

Du må regne med, at det tager 8 arbejdsdage at behandle en graveansøgning.

Du må regne med mindst 14 dage, hvis:

  • der skal godkendes skilteplan med omkørsel.
  • der skal koordineres samgravning.
  • der skal graves i private fællesveje, som kræver, at der indhentes accept fra grundejerforening. Det er Varde Kommune som vejmyndighed, der har pligt til at indhente denne accept, men hvis du gør det selv og vedhæfter den til ansøgningen om gravetilladelse, kan det være med til at forkorte sagsbehandlingstiden.

Hvis der skal graves i den middelalderlige bykerne i Varde, skal Vardemuseerne kontaktes i god tid for en udtalelse om mulige fortidsminder på arealet.

Hvis du er engangsansøger, kan du kontakte Flemming Riis Petersen på telefon 24 49 65 21 eller mail fpet@varde.dk.

Husk at du kan hente ledningsoplysninger i Ledningsejerregistret (LER) (åbner i nyt vindue).