International kunstner kommer til Vestkysten: Sætter fokus på stigende vandstand med dansk-boliviansk husbåd

Med værket Husbåd til Ho sætter den prisvindende britiske kunstner Simon Starling fokus på de udfordringer og konsekvenser, fremtidens stigende vandstand skaber. Fire bolivianske sivbådebyggere og to tagtækkere fra Danmark og Canada skal hjælpe med at realisere det fascinerende hybridværk.

KUNST

Den 14. august begynder konstruktionen af Simon Starlings kunstværk Husbåd til Ho ved Vadehavet i Ho.

Her forenes land og hav, når ældgamle håndværksteknikker fra bolivianske sivbådebyggere og danske tækkere mødes i skabelsen af en utraditionel husbåd. Alt efter vejr og tidevand vil kunstværket opleves som et landfast tækket hus eller en flydende sivbåd.

Husbåd til Ho bliver dermed en fortælling om den flydende grænse mellem land og vand, der netop opleves ved Vadehavet, hvor tidevandet er den dominerende naturkraft. Gennem 12 måneder skal kunstværket formidle naturen i området og de udfordringer, der er forbundet hertil.

Oplev det tværkulturelle byggeri på tæt hold

Husbåd til Ho bygges ved byskiltet i Ho, hvor den efterfølgende udstilles på en nærtliggende mark. Derfor kan interesserede dagligt følge med i opbygningen i perioden den 14. august til den 29. september:

• 14. august til 5. september: Sivbåden bygges af fire bolivianske sivbådebyggere.
  • 11. september til 15. september: Tagkonstruktionen bygges og dør og vinduer isættes.
  • 18. september til 29. september: Tækkerne lægger stråtaget.

Datoen for indvielsen af Husbåd til Ho offentliggøres senere.

Land og hav forenes gennem ældgamle teknikker

Med Husbåd til Ho mødes sivhåndværk fra hver sin ende af verdenen, når husbåden skabes ud fra teknikker, der bruges i både sivbådebygning og tækning. Byggeri med siv er et helt særligt håndværk, som har en lang tradition bag sig.

De første stråtækte huse i Danmark blev bygget i den yngre stenalder, og selvom stråtag med tiden er udfaset fra byerne, er det fortsat en populær byggeteknik på landejendomme. Derfor findes der fortsat mange eksempler på den traditionelle tækkestil – også i Ho.

De ældste sivbådsrester dateres omkring 7000 år tilbage. Traditionen holdes i live af bådebyggere ved Titicacasøen i Andesbjergene i Bolivia og blandt fiskere langs Perus Stillehavskyst.

Citat

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

“Varde Kommune og Vestjylland markerer sig for alvor på det kulturelle og kunstneriske landkort denne sensommer med Wadden Tide-udstillingen på stranden i Blåvand og Simon Starlings nye værk Husbåd til Ho. Det er vi stolte af, og jeg glæder mig til at se resultatet af det tværkulturelle samarbejde, hvor sivbådebyggeri møder tagtækning i formidlingen af Vadehavets kraftfulde natur og fremtidens klimaudfordringer.”

Simon Starling, kunstneren bag Husbåd til Ho:

“Fanget mellem land og hav bliver Husbåd til Ho en profeti, et arklignende fartøj og resultatet af et tværkulturelt samarbejde og udveksling af teknikker mellem danske tagtækkere og bolivianske sivbådebyggere. Den 12. august byder vi Juan Carlos Arratia Esteban, Grover Arratia Esteban, Cesar Sergio Arratia Esteban og Celso Arratia Corani fra Titicacasøen i Bolivia velkommen til Danmark. Her vil de sammen med mig og de lokale tækkere Bjarne Johansen og Jeff Brankley arbejde for at realisere dette ambitiøse hybridværk: En husbåd, der er halvt traditionel boliviansk sivbåd og halvt dansk landlig arkitektur.”

Fakta

• Husbåd til Ho er finansieret og bestilt af Statens Kunstfond og Varde Byråds Kunstudvalg, der har bevilget henholdsvis en million kroner og 400.000 kroner til projektet.

Om Simon Starling

• Simon Starling (1967) er en Turnerprisvindende, britisk multikunstner bosat i København.
  • Husbåd til Ho er en fortsættelse af interessen for forholdet mellem arkitektur og bådebyggeri, hvor han tidligere har skabt værkerne: Blue Boat Black (1997), Autoxylopyrocloboros (2006) og Project for a Rift Valley Crossing (2015)

Samarbejdspartnere

• Sivbåden bygges af familien Esteban fra Bolivia, der driver museet og håndværkscentret Museo de Balsas de Totora på breden af Titicacasøen.
  • Tækkearbejdet udføres af Danmarks første eksaminerede tækkemand Bjarne Johansen og canadiske Jeff Brankley.
  • Supplerende snedkerarbejde udføres af Blåvand/Ho Tømrer- og Snedkerforretning.