Presseinvitation: Ældreministeren sætter fokus på rekruttering på SOSU-området

Fredag den 9. november besøger ældreminister Thyra Frank Ansager Plejecenter, hvor hun vil høre om udfordringer med rekruttering på SOSU-området og Danmarks første demensvenlige lokalsamfund, Skovlund-Ansager.

ÆLDRE

I hele Danmark har SOSU-området udfordringer med rekruttering af nye medarbejdere. Ældreminister Thyra Frank har sat en undersøgelse i gang, der skal kortlægge udfordringerne. Som et led i den kortlægning besøger hun Ansager Plejecenter fredag den 9. november.

Der vil også være et oplæg om Danmarks første demensvenlige samfund, der har hjemme i Skovlund-Ansager.

Pressen er velkommen.

PROGRAM

Kl. 10.00 – 10.15

Velkomst og præsentationsrunde v/borgmester Erik Buhl (V) og formand for Udvalget for Social og Sundhed Tina Agergaard Hansen (O), Varde Kommune.

Kl. 10.15 – 10.40

Oplæg/drøftelse af demensvenligt lokalsam­fund v/Britta Buhl, leder af Ansager Plejecenter/medlem af styregruppen for Danmarks første demensvenlige lokalsamfund, og Miriam Heide, medlem af Skovlund-Ansager Udviklingsråd/medlem af styregruppen for Danmarks første demensvenlige lokalsamfund.

Kl. 10.40 – 11.00

Oplæg/drøftelse af rekrutteringsudfordringer på SOSU-området i Varde Kommune v/ ældrechef Thorkild Sloth Pedersen og uddannelseskoordinator Winnie Bejder.

Kl. 11.00 – 11.15

Snak med medarbejdere og beboere på plejecentret.

Kl. 11.15

Tak for i dag.

STED

Ansager Plejecenter
Præstegårdsvej 5
6823 Ansager

FAKTA

• I juni skød Thyra Frank sammen med tre andre ministre en national kortlægning af udfordringerne med rekruttering på SOSU-området i gang. Kortlægningen forventes færdiggjort i november. Samtaler med borgmestre, fagforeninger, personale og ledere hører med til kortlægningen.
  • Skovlund-Ansager skal være Danmarks første demensvenlige samfund i 2019. Projektet er støttet af Sundhedsstyrelsen og udføres i et samarbejde mellem Varde Kommune, Syddansk Universitet og lokale ildsjæle. Det er meningen, at erfaringerne fra arbejdet i Skovlund-Ansager efterfølgende skal overføres til andre kommuner i landet.