Varde Kommune lancerer erhvervsmentorordning

Varde Kommune lancerer en ny erhvervsmentorordning i samarbejde med Bryd Unges Ledighed NU! og Tuborgfondet. Samarbejdet skal samtidig resultere i et tættere samarbejde mellem jobcentret og det lokale erhvervsliv.

MENTORORDNING

Erhvervsmentorordningen træder i kraft den 1. november 2016. Ordningen er rettet mod uddannelses- og jobparate unge på udkig efter uddannelse, læreplads eller job.

Erhvervsmentorordningen er en erfaringsbaseret, frivillig model bygget på kompetente og netværksstærke erhvervsledere fra lokale virksomheder.

Bryd Unges ledighed NU! formidler kontakten mellem erhvervsmentorerne og de borgere, der er med i ordningen.

Tuborgfondet har bevilget midler til indsatsen og betaler halvdelen af udgiften til ordningen. Varde Kommune har forpligtet sig til at deltage i en toårig periode.

FAKTA:

• Bryd Unges Ledighed NU! er en erhvervsmentorordning, der formidler erhvervsledere fra lokale virksomheder til unge, som har brug for hjælp til at komme i job eller uddannelse.
  • 1. november lanceres erhvervsmentorordningen i Varde Kommune.
  • Ordningen er målrettet unge i alderen 15-29 samt integrationsborgere.
  • En intern undersøgelse fra Bryd Unges Ledighed NU! viser, at 71 % af de unge, der har deltaget i mentorforløbene, er kommet i beskæftigelse.
  • Erhvervsmentorerne arbejder frivilligt, og størstedelen er erhvervsledere fra lokale virksomheder.
  • Jobcenter Varde har forpligtet sig til at finde i alt 60 borgere til erhvervsmentorordningen, heriblandt 20 integrationsborgere og 40 unge i alderen 15-29.

CITATER:

Søren Laulund, Formand for Udvalget for Arbejdsmarked og integration, Varde Kommune:

”Mange unge bliver hængende i ledighed i flere år, fordi de mangler læreplads, job eller uddannelse.
Jeg har stor tiltro til, at erhvervsmentorordningen kan være med til at få unge og flygtninge til at finde det rette spor.”

”De frivillige erhvervsmentorer har et stærkt netværk og kan bidrage med et branchekendskab, der vil gøre det nemmere for deltagerne i erhvervsmentorordningen at finde beskæftigelse.”

Lars Buch, Erhvervschef, ProVarde:

”Jeg har meldt mig som erhvervsmentor, da jeg mener, det er uhensigtsmæssigt, at unge og flygtninge bliver hængende i ledigheden år efter år, fordi de mangler praktikplads, job eller uddannelse. Jeg vil gerne opfordre andre erhvervsledere i Varde Kommune til at give en hjælpende hånd og investere 3-4 timer om måneden på at mødes med en ung eller en flygtning. Dette skal være med til at opkvalificere dem og fremover give virksomhederne den arbejdskraft, de skal bruge”

PRESSEKONTAKT

Søren Laulund