Indkaldelse af ideer og forslag til planlægning for to nye højspændingsstationer nær ved Hennebjerg og Lunde

Varde Kommune har modtaget en ansøgning fra Energinet om igangsættelse af en planlægningsproces for udarbejdelse af et af nyt plangrundlag for etablering af to nye højspændingsstationer ved Hennebjerg og Lunde.

De planlagte stationsanlæg udgør en del af landanlæggene til to nye havvindmølleparker, der skal producere grøn strøm i Nordsøen. Havvindmølleparkerne er en del af projektet Mere Havvind 2030 besluttet i Finansloven for 2022 og med Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022.

Udover stationerne ved Hennebjerg og Lunde består landanlæggene af to koblingsstationer ved Hjortkær og to nedgravede kabelsystemer, der skal graves ned på strækningen fra Nymindegab til Endrup.

Der er ikke tidligere planlagt på lokationerne. Det vil sige, at realisering af projektet i alt forudsætter politisk vedtagelse af to kommuneplantillæg og to lokalplaner.

I perioden 23. november 2023 til den 22. december 2023 blev der gennemført en første offentlig høring, hvor der blev indkaldt idéer og forslag til den videre planlægning for højspændingsstationerne.

På baggrund af de indkomne forslag er det besluttet at undersøge en ændret placering af de to højspændingsstationer ved Hennebjerg og Lunde. Der gennemføres derfor en supplerende idéhøring for de nye placeringer af de to stationer.

Varde Kommune vil i forbindelse med den forestående planlægning vurdere følgende hovedspørgsmål:

• Er der forhold i omgivelserne, der er særligt sårbare overfor nye højspændingsstationer?
  • Hvilke særlige hensyn bør der være opmærksomhed på ved planlægning for nye højspændingsstationer?
  • Er der andre emner, som bør indgå i planlægningen?

Inden kommunen går videre med planlægningen, opfordres alle interesserede til at indsende ideer og forslag til den ændrede planlægning.

Se debatoplægget her (åbner i nyt vindue)

Borgermøde

Varde Kommune afvikler online borgermøde i forbindelse med høringsperioden, i samarbejde med Energinet.

Hvornår: Borgermødet afvikles mandag den 22. april, online på teams fra kl. 17:30 til 18:30.

Tilmelding: Der skal tilmeldes borgermødet, via tilmelding til planogby@varde.dk med tilmeldingsfrist torsdag den 18. april 2024.

Hvordan: Der vil komme vejledning og link til mødet, til alle tilmeldte fredag den 19. april 2024.

Hvis du har spørgsmål angående borgermødet, kan du kontakte sagsbehandler Sofie Kirstine Pedersen tlf. 79946434 eller planogby@varde.dk

Du finder yderligere information om borgermødet på Varde Kommunes hjemmeside via dette link (åbner i nyt vinduet).

Den videre planlægning

Når høringen er afsluttet, vurderes de indkomne idéer og forslag. Dette sendes til politisk behandling, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt Varde Kommune ønsker at igangsætte planlægning.

Træffes der beslutning om at igangsætte planlægning for området, vil der blive udarbejdet et kommuneplantillæg og ny lokalplan for hver højspændingsstation. Når der foreligger et forslag til hver kommuneplantillæg og lokalplan, vil planforslagene blive fremlagt i offentlig høring, inden der tages endelig stilling til planlægningen.

Høringsperiode

Ideer og forslag til emner, der ønskes belyst i den videre planlægning, skal være modtaget hos Varde Kommune senest den 6. maj 2024.

Bemærkningerne skal være skriftlige, og sendes via høringsportalen længere nede på denne hjemmeside eller som brev til:

Varde Kommune
Plan og GIS
Bytoften 2
6800 Varde

Mærk brevet med ”Planlægning af to nye højspændingsstationer”

Alle bemærkninger vil indgå i den politiske behandling og offentliggøres på Varde Kommunes hjemmeside.

Ved spørgsmål til planlægningen kontaktes Sofie Kristine Pedersen tlf. 79946434 eller planogby@varde.dk

Tak for din tilmelding!

Fejl: Der gik noget galt under tilmelding!