Supplerende indkaldelse af bemærkninger til afgrænsning af miljøvurdering for solenergianlæg ved Vittarp

Dato for offentliggørelse:                             20. juni 2024
Høringsfrist:                                                      18. juli 2024

Varde Kommune har modtaget en ansøgning fra European Energy om igangsættelse af en udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport for et solenergianlæg ved Vittarp. Før udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten skal kommunen afgive en udtalelse om, hvor omfattende og detaljeret rapporten skal være.

Varde Kommune har i perioden fra den 11. august 2023 til den 27. august 2023 lavet en offentlig høring om afgrænsningen af miljøvurderingen af solcelleprojektet. European Energy her efterfølgende anmodet om, at miljøkonsekvensrapporten også omfatter en mulig kabelkorridor fra solcelleparken til en kommende højspændingsstation. Derfor laver Varde Kommune denne supplerende høring om afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold.

Da projektet er udvidet til at omfatte en mulig kabelkorridor, laver Varde Kommune denne supplerende høring om afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold.

I forbindelse med høringen kan offentligheden f.eks. komme med input til:

• Hvilke natur- og miljøforhold mener du, at der skal tages særligt hensyn til?
  • Forslag og idéer til, hvilke miljøpåvirkninger, der særligt ønskes undersøgt?

Inden kommunen går videre med planlægningen, opfordres alle interesserede til at indsende ideer og forslag til indholdet af miljøvurderingen.

Se afgrænsningsnotatet her (åbner i nyt vindue)

Se debatoplægget her (åbner i nyt vindue)

Den videre planlægning
Når høringen er afsluttet, vurderes de indkomne idéer og forslag. Alle skriftlige bemærkninger indgår i den videre behandling af sagen.
Når der foreligger et forslag til kommuneplantillæg og lokalplan, vil planforslagene blive fremlagt i offentlig høring, inden der tages endelig stilling til planlægningen.

Høringsperiode

Idéer og forslag til emner, der ønskes belyst i den videre planlægning, skal være modtaget hos Varde Kommune senest den 18. juli 2024.

Bemærkningerne skal være skriftlige, mærkes med ”Planlægning ved Vittarp” og sendes via høringsportalen på Varde Kommunes hjemmeside. eller som brev til:
Varde Kommune, Plan og GIS, Bytoften 2, 6800 Varde.

Alle har ret til at komme med bemærkninger. Alle skriftlige bemærkninger indgår i den videre behandling og bliver offentliggjort på Varde Kommunes hjemmeside.

Ved spørgsmål til planlægningen kontaktes Plan og GIS, Varde Kommune
Telefon: 7994 6434 eller e-mail: planogby@varde.dk