Danmarks næststørste turismekommune sætter ny rekord

VisitDenmark har opgjort det samlede antal turistovernatninger i Varde Kommune til 4,25 mio. i 2017. Det er ny rekord for andet år i træk.

TURISME

I 2017 rundede Varde Kommune som Danmarks næststørste turismekommune for første gang fire millioner turistovernatninger. Kun hovedstaden København oplevede flere turistovernatninger.

Varde Kommune havde 4,25 mio. turistovernatninger i 2017, hvilket er en stigning på 9 procent fra 2016, hvor tallet var 3,9 mio.

CITAT

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Vi har sammen med vores lokale organisation for erhvervsfremme satset hårdt på at gøre vores område endnu mere attraktivt for turister. Senest er vi lykkedes med at etablere museet Tirpitz i Blåvand, der har givet genlyd i hele verden og haft overvældende besøgstal. Det er glædeligt at se, at det er noget, turisterne tager til sig.”

”Det er vigtigt, at vi fortsætter det gode arbejde med at tiltrække turister og er opmærksomme på feriehusudlejernes udfordringer, så vi kan imødekomme den stigende efterspørgsel. Vi skal blandt andet kigge på, hvordan vi gør det attraktivt for flere sommerhusejere at leje deres huse ud.”

Colin John Seymour Jr., turistchef i ProVarde:

“Vi skal hele tiden sørge for, at feriegæsterne er glade, for så kommer de igen, og nye kommer til. Men i højsæsonen er vi udfordret af, at der ikke er flere feriehuse til udlejning. Derfor har vi haft fokus på at tiltrække turister uden for højsæsonen ved at sikre flere oplevelsestilbud som Tirpitz, der bringer alle årstider i spil. Nu bærer det frugt, da stigningen netop primært ligger uden for højsæsonen.”

FAKTA

• Med det nyåbnede museum Tirpitz, Vesterhavet og Vadehavet, der er en del af Unesco’s Verdensarvsliste, byder Varde Kommune på turistoplevelser i verdensklasse.
  • 4.251.175 gange overnattede turister i Varde Kommune i 2017. Det er en stigning på 9 procent sammenlignet med 2016, hvor der var 3,9 mio. overnatninger.
  • Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune overgik med tilsammen 7,9 mio. turistovernatninger København, der oplevede 7,6 mio. turistovernatninger.
  • Tyske turister udgør 70 procent af overnatningerne i Varde Kommune. Det har markedsføringskampagner af Nationalpark Vadehavet og Naturpark Vesterhavet i tyske medier været med til at sikre.