Dronningens besøg i Varde Kommune fortsætter lørdag i naturen

Første del af H.M. Dronningens sommertogt i Varde Kommune blev gennemført fredag. Lørdag venter sidste halvdel, der blandt andet byder på en række store naturoplevelser.

SOMMERTOGT

Lørdag den 4. juni fortsætter Dronningens to dage lange sommertogt i Varde Kommune.

Her vil Dronningen blandet andet besøge den tyske flygtningekirkegård i Oksbøl, den naturskønne Filsø midt i Naturpark Vesterhavet samt nærstudere en række arkæologiske fund på Nymindegab Museum.

Se hele programmet her:

Lørdag den 4. juni, klokken 10-13:

Den tyske flygtningekirkegård i Oksbøl

Flygtningekirkegården i Oksbøl blev anlagt efter Anden Verdenskrig for at have et sted at begrave de mange tyskere, der fra 1945 til 1949 var samlet i Danmarks største flygtningelejr uden for Oksbøl. Da lejren var størst rummede den 36.000 mennesker, hvilket i realiteten gjorde den til en af Danmarks største byer på det tidspunkt.
Det kommende Flygtningemuseum i Oksbøl skal designes af Bjarke Ingels Group og kommer blandt andet til at indbefatte et 20 meter højt tårn, der skal slå sløjfer omkring sig selv op imellem trækronerne og give en fantastisk udsigt over området.

Filsø i Naturpark Vesterhavet

Filsø blev fra 1940´erne og frem til naturgenoprettelsen i 2012 anvendt til intensivt landbrug. I dag er den en del af Naturpark Vesterhavet og omtales som ”Det botaniske mirakel”.

Nymindegab Museum

Nymindegab Museum er et lokalhistorisk museum med velbevarede fund fra jernalderen og vikingetiden. Derudover rummer museet også en samling af omkring 200 malerier af blandt andre Johannes Larsen og Laurits Tuxen. Dronningen tager officielt afsked med Varde Kommune ved savmøllen tilknyttet museet.