Flere solceller og vindmøller skal finde vej til Varde Kommune

Et enigt udvalg for Plan og Teknik vil planlægge 200 hektar solceller og 3-4 vindmøller årligt frem mod 2028 i bestræbelserne på at blive uafhængige af fossile brændstoffer. Projektstørrelse og naboinvolvering bliver centrale principper for placeringerne.

GRØN ENERGI

Regeringen har ved lov fastsat et mål om, at Danmark skal være CO2-neutralt i 2050. Et mål, som Varde Kommune tager medansvar for med en klimahandlingsplan, der blandt andet indebærer udvikling af projekter inden for bio-, vind- og solenergi.

På mandagens møde i Plan og Teknik har et enigt udvalg derfor besluttet at indstille til Byrådet, at der frem mod 2028 skal planlægges 200 hektar solceller (0,1125 TWh) og 3-4 vindmøller (0,069 TWh) årligt. Byrådet skal behandle forslaget den 11. april 2023.

Som de første tiltag foreslås det, at der i 2023 bliver igangsat:

• Et 221 hektar stort solcelleprojekt i Vittarp.
  • En plansag for udvidelsen af Blåbjerg Biogas.
  • En undersøgelse af, om to vindmølleprojekter ved Kvong og Malle kan samles til ét stort. Resultatet af denne undersøgelse skal præsenteres for udvalget senest den 11. september 2023.

Færre, men større projekter

Udvalget er desuden blevet enige om principper for, hvordan kommende projekter skal udvikles.

Et af disse principper er, at færre og større projekter er bedre end mange små. Derfor vil Varde Kommune forsøge at få projektudviklere til at samarbejde og eksempelvis få flere mindre projekter samlet til ét stort.

Solceller og vindmøller vil uundgåeligt få betydning for kommende naboer, hvorfor denne gruppe vil få et særligt fokus. Sammen med projektudviklerne skal der være en åben dialog med berørte borgere og virksomheder om alle konkrete projekter.

Endelig vil der i planlægningen være fokus på at undersøge nye muligheder som eksempelvis samarbejder med andre kommuner.

Hele beslutningsforslaget kan læses i vedhæftede referat fra mødet i Plan og Teknik.

Citater

Preben Friis-Hauge (V), formand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune:

“For at nå målet om CO2-neutralitet i 2050 skal vi handle nu. Hvis Varde Kommune ikke selv igangsætter konkrete projekter, er der en stor risiko for, at staten tager beslutningerne for os. Dermed vil vi miste indflydelse på, hvordan vores kommune skal udvikle sig og hvor projekterne skal opføres.”

Søren Laulund (A), næstformand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune:

“Med klimahandlingsplanen satte vi retningen for den grønne omstilling i Varde Kommune. Og med Ruslands angreb på Ukraine er behovet for at opføre nye vedvarende energikilder kun accelereret.”

Kitty Gamkinn (C), medlem af Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune:

“Sol- og vindprojekter er nødvendige for at nå i mål, men vi er også bevidste om, at projekterne vil komme til at påvirke de kommende naboer. Derfor vil vi arbejde for at sikre, at borgerne i Varde Kommune får medejerskab til den vedvarende energiproduktion.”