Første møde med fokus på tidlig inddragelse i energiprojekter bliver afholdt i Outrup

Varde Kommune inviterer til et indledende dialogmøde om opsætningen af 221 hektar solceller ved Vittarp. Her får borgere i lokalområdet mulighed for at give deres input, inden planlægningsprocessen for alvor går i gang.

GRØN ENERGI

Danmark skal være CO2-neutral i 2050. Det har regeringen bestemt ved lov, og det er et mål, som Varde Kommune tager medansvar for at nå.

Det betyder, at der frem mod 2030 skal planlægges 200 hektar solceller og 3-4 vindmøller årligt.

Projekter som uundgåeligt vil få betydning for naboer og lokalsamfund. Derfor har Varde Kommune et særligt fokus på at få inddraget de lokale tidligt i processen.

Af samme grund inviteres borgere i lokalområdet til et kommende solcelleprojekt ved Vittarp nu til et indledende møde, hvor det bliver muligt at komme med tanker, input og bekymringer inden planlægningsprocessen går i gang.

Citat

Trine Lyhne, chef for Plan og GIS i Varde Kommune:

”Når vi skal have flere solceller og vindmøller i vores kommune, så er det vigtigt, at vi får inddraget lokalsamfundene i den proces, så de får mulighed for at blive hørt og sætte deres præg på projekterne. Derfor glæder vi os til dette første møde, der forhåbentlig giver os gode erfaringer, som vi kan bruge fremadrettet.”

• Solcelleprojektet ved Vittarp er 221 hektar.
  • Mødet finder sted onsdag den 14. juni 2023 kl. 19.00 i Outrup Kultur og Idrætscenter, Idrætsvænget 29, 6855 Outrup.
  • Tilmelding er ikke nødvendig.
  • Læs mere om kommende energiprojekter på Varde Kommunes hjemmeside: www.vardekommune.dk/energi