Forurenet jord og øgede omkostninger udfordrer Varde Teater- og Musikhus

Foreløbige jordprøver tyder på, at jorden under det kommende Varde Teater- og Musikhus er mere forurenet end tidligere antaget. Konsekvensen er en merudgift i millionklassen, og byggeriet sættes derfor på pause, mens mulige løsninger undersøges.

KULTUR

Jorden under det kommende Varde Teater- og Musikhus er sandsynligvis så forurenet, at det vil kræve en ekstra investering på flere millioner kroner at forberede området til et nybyggeri.

Kort før den planlagte nedrivning af den nuværende bygning på grunden, viser jordprøver, at der er risiko for, at forureningen er værre end først antaget.

Samtidig er der også markant øgede omkostninger til byggeriet i relation til at sikre blandt andet klima- og arbejdsmiljøkrav.

Byrådet i Varde Kommune er fortsat velvilligt indstillet over for projektet, men opfordrer nu Fonden bag projektet til at arbejde videre med planerne inden for en realistisk budgetramme, som både kan tilgodese brugere og borgere.

Det er denne proces, som alle involverede parter i projektet nu tager hul på med håb om en afklaring i begyndelsen af 2024.

Varde Teater- og Musikhus skal efter planen opføres med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Lokale og Anlægsfonden, 7-kanten, Smedeværkstedet og Varde Kommune.

Citater

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

“Vi er nødt til at sætte projektet på pause, mens vi undersøger mulige løsninger på udfordringerne. Det er en rigtig ærgerlig situation for alle de involverede og særligt for 7-kanten, Smedeværkstedet og andre aktører, som havde glædet sig til at rykke i nye lokaler i 2025, hvilket nu må udskydes. Derfor prioriterer vi også, at vi finder en god midlertidig løsning for dem.”

Karoline Klaksvig, konstitueret direktør for Plan, Kultur og Teknik i Varde Kommune:

”Det er en meget beklagelig situation. Vi har ganske enkelt ikke haft nok fokus på den potentielle forurening fra projektets begyndelse. Nu har vi brug for tid til at foretage yderligere undersøgelser af problemets omfang og ikke mindst, hvordan vi kan håndtere dem i samarbejde med alle involverede i projektet.”

Erik Buhl, bestyrelsesformand i Den Erhvervsdrivende Fond Varde Teater- og Musikhus:

”Vi står i en rigtig svær situation, og vi skal nu i gang med at undersøge enhver tænkelig løsning, som kan bringe projektet tilbage på rette spor. Heldigvis er dette projekt drevet af stærke kræfter, som alle brænder for at bringe et teater- og musikhus til Varde Kommune, og vi er enige om, at dette er en opgave, vi skal løse i fællesskab.”