Fyrtårn forvandles til magisk juleshow på Danmarks vestligste punkt

Over tre søndage frem mod jul kan besøgende ved Blåvandshuk Fyr opleve et animationsshow uden lige, når fyret forvandles til et 39 meter højt lærred fyldt med julemagi.

KULTUR

Danmarks vestligste punkt er i december vært for et magisk juleshow. Her kommer det 39 meter høje Blåvandshuk Fyr til at optræde som lærred for et animationsshow fyldt med glimmer, stjerner og krybbespil.

Juleshowet er en animationsfilm på højt niveau, der produceres af PIXLART. PIXLART har senest bidraget med en stor produktion til Utzon Centeret i anledning af 50-års jubilæumsshowet for Operahuset i Sydney samt det stortanlagte 40-års jubilæumsshow for Musikhuset i Aarhus.

Lysfest i klitterne

Showet får premiere søndag den 3. december. Her vil der fra kl. 15.00 være levende julemusik, boder med lækkerier og åbningstale inden første show vises kl. 16.10.

Showets arrangører opfordrer alle til at medbringe deres mobiltelefon, så lommelygten kan bruges som del i lysfesten.

Animationsshowet løber over følgende tre søndage i december:

• 1. søndag i advent – 3. december
  • 2. søndag i advent – 10. december
  • 3. søndag i advent – 17. december

Alle tre dage kan showet ses kl. 16.10, kl. 17.10 og kl. 19.00.

Citat

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune

”Gennem december lyser Blåvandshuk Fyr op som et kulturelt fyrtårn, når det agerer lærred for et magisk animationsshow. Stjerner, glimmer og julehygge indtager de sandede klitter og viser, at det rige kulturliv i den grad lever på den yderste kant af Vestkysten.”

Sandie Eis Ravn, udvalgsformand for Kultur og Fritid i Varde Kommune

”Blåvandshuk Fyr kommer tre søndage i advent til at stå som et smukt symbol på det lys og håb, som julen bringer med sig. Samtidig står det som en lysende ledestjerne for kulturlivet mod vest, og jeg håber, at mange vil finde vej til fyret for at opleve lyskunst på højt niveau og deltage i lysfesten.”

• Midlerne til juleshowet er rejst af Blåvand-Ho Erhverv.
  • PIXLART er en non-profit digital udstillings- og formidlingsplatform.