Grib en mountainbike og lær at tøjle den i Vestkystens vilde natur

Cyclingweek i efterårsferien er en unik mulighed for at prøve kræfter med MTB – en sport, der oplever stigende medlemstal i Danmark. I Varde Kommunes rå natur venter der store cykeloplevelser både for nybegyndere, øvede MTB-udøvere og alle andre slags cyklister.

CYKLING

Det er lidt af en kunstart at tøjle en mountainbike i krævende terræn, og MTB kan derfor være en svær sport at komme i gang med. Det ved de mange tusinde danskere, der dyrker sporten.

Når Cyclingweek løber af stablen i Varde Kommune i skolernes efterårsferie, er det derfor en god lejlighed til – under kyndig vejledning – at prøve kræfter med sportsgrenen, der ikke bare er sund, men også fører til storslåede naturoplevelser.

Der bliver afholdt 21 arrangementer under Cyclingweek. Langt de fleste arrangementer er gratis, og mange af dem er inden for MTB. Fx kan man begynde i lavt tempo, når Varde Cykelklub afholder mountainbiketræning for begyndere og let øvede. Og der venter store natur- og cykeloplevelser for hele familien. Således er der bl.a. en mountainbiketræning for børn under Cyclingweek.

De mere trænede MTB-udøvere vil kunne se frem til et ni kilometer langt orienteringsløb, mens ugens højdepunkt og finale er det store INVITA MTB race Blåbjerg, hvor mere end 500 deltagere er inddelt i 16 forskellige klasser. Der er både børneklasser, begynderklasser, motionistklasser og sportsklasser.

Cyclingweek er ikke kun for MTB-interesserede. Almindelige cyklister kan fx deltage i stjerneløb for hele familien, i en guidet tur til Blåvandsområdets bunkere fra 2. Verdenskrig eller en tur i det storslåede landskab ved Filsø, der blev genskabt i 2012.

FAKTA

• Cyclingweek afholdes for første gang i 2017 i forbindelse med skolernes efterårsferie (14.-22. oktober).
  • Programmet består af 21 arrangementer for både store og små, nybegyndere og øvede, naturelskere og historieinteresserede. Se programmet her: http://cyclingweek.dk/aktiviteter/
  • Med cykelvisionen ”Vi cykler i naturen” har Varde Kommune fokus på at fremme cyklismen i kommunen bredt. Fx har kommunen bygget en cykellegebane i Varde by, og der er 140 kilometer cykelsti i Varde Kommune.
  • I 2016 var der ifølge medlemstal.dk 55.254 medlemmer af cykelklubber eller idrætsforeninger med cykling i DGI og DCU/DIF. I 2012 var der 46.232 medlemmer.
  • Varde Kommune blev hædret med titlen som Årets Cykelkommune i 2014 af Dansk Cyklistforbund.

CITAT

Formand i Varde Cykelklub, Lisbeth Nielsen:

”I Varde Kommune har vi nogle af de bedste og mest krævende mountainbikeruter i Danmark. Og mens man dyrker en masse motion, oplever man den vilde natur, som Vestkysten byder på. Det glæder vi os til at vise frem for alle, der skulle være interesseret.”

Arrangør af Cyclingweek fra ProVarde, Kirstine Faber Lauritsen:

”MTB er en god sport at dyrke, når det er efterår og vinter, fordi det foregår i skoven, hvor der er ly for vejr og vind, og cyklerne er lavet til det hårde underlag.”

”Hele familien har mulighed for at samles om Cyclingweek. Vi har nemlig sammensat et bredt program, hvor der er noget for alle. Mange af vores arrangementer er bygget op om oplevelser i området. Derfor kommer man ikke bare på cykelture, man kommer også til at samle poster, møde eventyrfigurer eller dykke ned i historien om 2. verdenskrig med en guide.”