Historisk høj placering: Varde Kommune er Danmarks sjette mest erhvervsvenlige kommune

For fjerde år i træk befinder Varde Kommune sig i toppen af Dansk Industris årlige erhvervsklimaundersøgelse. Årets sjetteplads understreger kommunens ambition om at være en attraktiv erhvervskommune.

ERHVERV

Dansk Industri har netop offentliggjort deres årlige erhvervsklimaundersøgelse, der evaluerer og sammenligner erhvervsvenligheden i 92 ud af landets 98 kommuner.

Med Varde Kommunes historisk høje placering følger en fremgang i seks ud af de ti kategorier, som erhvervsvenligheden vurderes på.

Det er særligt i følgende kategorier, at Varde Kommune gør sig bemærket:

• Varde Kommune indtager en tredjeplads i kategorien Digitale rammer, der blandt andet dækker over digitale rammevilkår og erhvervsservice overfor virksomhederne.
  • I kategorien Arbejdskraft lander Varde Kommune på en ottendeplads. Det skyldes blandt andet jobcentrets samarbejde med virksomhederne samt indsatsen for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft.
  • Med fokus på bæredygtighed får Varde Kommune en femteplads i kategorien Grøn udvikling. Her scorer kommunen særligt højt på prioriteringen af bæredygtige indkøb, genanvendelse af affald og indsatser, der sikrer, at virksomhederne i kommunen kan drives mere klimavenlige.

Derudover går kommunen frem fra en 17. plads til en 13. plads i kategorien Sagsbehandling.

Hele undersøgelsen kan ses her: http://di.dk/le

Citater

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

”Jeg er særlig stolt over svarene fra vores lokale virksomheder i undersøgelsen, fordi deres input bekræfter det positive samarbejde, jeg oplever i dagligdagen mellem kommune og erhvervsliv. Vi vil være en attraktiv erhvervskommune, og arbejdet stopper ikke her. Vi er bevidste om, at vi stadig kan forbedre os.”

”Arbejdskraft og manglen på denne er det, der optager vores virksomheder allermest. Og når vi kigger ind i fremtiden, er der ingen tvivl om, at denne udfordring blot bliver større. Erhvervsklimaundersøgelsen er med til at sende et stærkt signal til kommende virksomheder om, at vores kommune er et godt sted at drive virksomhed, men det er også en påmindelse om den store opgave, vi står overfor.”