Kronprinsen indvier Tirpitz

Det stort anlagte museum indvies i Blåvand sidst i juni med deltagelse af H.K.H. Kronprins Frederik.

Torsdag den 29. juni 2017 indvies det nye museum, Tirpitz, i Blåvand ved den jyske vestkyst.

Museet er designet af Bjarke Ingels Group og er udråbt som arkitektur i verdensklasse, der samtidig underordner sig sine omgivelser. Bygningen er indarbejdet i det vestjyske klitlandskab, så det smelter sammen med de omgivende klitter.

Materialerne til det nye museum er beton, stål og glas. Beton støbt på stedet som den gamle kanonbunker. Stål i sort og guld som rav. Taget på det nye hus beplantes med marehalm som en del af klitlandskabet.

Museet rummer tre forskellige permanente udstillinger plus en særudstilling:

• En hær af beton: De menneskelige fortællinger i skyggen af Hitlers enorme forsvarsprojekt, Atlantvolden, langs den jyske vestkyst.
  • Havets guld: Vesteuropas flotteste udstilling af rav med 40 mio. år gamle indkapslede insekter.
  • Den skjulte vestkyst: 20.000 års vestkysthistorie fortalt gennem 14 gribende og overraskende fortællinger.
  • Fra 2018 vil der desuden løbende være en særudstilling udover de tre permanente.

H.K.H. Kronprins Frederik deltager i indvielsen. Desuden deltager fondene, arkitekter og udstillingsdesignere.

AKKREDITERING

Mediernes deltagelse kræver akkreditering. Information om akkreditering tilgår ca. tre uger før indvielsen.

FAKTA OM DET NYE MUSEUMSBYGGERI

En af Atlantvoldens største kanonstillinger skulle have ligget ved Blåvand, men det blev aldrig tilfældet, idet krigen sluttede før bunkeren stod færdig. Denne bunkerruin har gennem to årtier været et velbesøgt museum, men suppleres nu af en splinterny bygning med fire store gallerier med hver sin udstilling.

• Tirpitz åbner for besøgende den 30. juni 2017 – dagen efter den officielle indvielse.
  • Byggeriet er finansieret med en stor donation fra A.P. Møller Fonden og med støtte fra Varde Kommune.
  • Udstillingerne er muliggjort med støtte fra A.P. Møller Fonden, Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Varde Kommune.
  • Udstillingerne er designet af det hollandske firma Tinker Imagineers.
  • Tirpitz vil indeholde lærerige oplevelser og er et af den amerikanske tv-station CNN’s 13 mest imødesete arkitekturkreationer i 2017.
  • Der forventes cirka 100.000 gæster om året.