Minister deltager i Jyllands største markering af National Flagdag

Tirsdag den 5. september marcherer hundredvis af soldater gennem Vardes gader for at markere National Flagdag, hvor digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre vil deltage i hyldesten af tidligere og nuværende udsendte.

PRESSEINVITATION

Flagene bliver hejst i Varde Kommune tirsdag den 5. september til ære for soldater og andre, der er og har været udsendt til verdens brændpunkter.

Den nationale flagdag har en særlig betydning i Varde Kommune, hvor 1.300 er ansat på en af de tre garnisoner i Varde, Oksbøl og Nymindegab, og hvor 1,5 procent af indbyggerne selv er veteraner.

Derudover huser kommunen også Danmarks største skyde- og øvelsesområde i Oksbøl.

Markeringen er landets største udenfor København. Her vil hundredvis af soldater marchere fra Varde Kaserne gennem byens gader mod torvet, hvor der vil være parade, taler og musik.

Tidligere udsendt sætter ord på Flagdagen

Det betyder noget at være en del af Flagdagen, især når man selv har været udsendt.

I denne video sætter overkonstabel Morten Sommer ord på Flagdagens særlige betydning for tidligere og nuværende udsendte (åbner i et nyt vindue)

Højdepunkter for programmet

• 10.00: Kranselægning ved Mindestenen på Oksbøl Kaserne
  • 12.00: March fra Varde Kaserne via Hjertingvej til Varde Torv
  • 13.00: Parade på Varde Torv med taler, musik og overrækkelse af børnemedaljer
I denne video sætter overkonstabel Morten Sommer ord på Flagdagens særlige betydning for tidligere og nuværende udsendte.