Nu indvies prisvindende britisk kunstners imponerende hybridværk på Vestkysten

Den 12. november indvies hybridværket Husbåd til Ho, som forener land, vand og ældgamle håndværksteknikker fra hver sin ende af verden. Bag værket er den anerkendte kunstner Simon Starling, der med hjælp fra bolivianske sivbådebyggere og danske tækkere har realiseret byggeriet af den fascinerende husbåd.

PRESSEINVITATION

De seneste to måneder har lokale og turister i Ho fulgt med i byggeriet af det imponerende hybrikværk Husbåd til Ho. Værket, der er en blanding mellem en boliviansk sivbåd og et dansk stråtækket hus, står nu færdigt og klar til indvielse.

Program for indvielse

Indvielsen finder sted ved byskiltet i Ho søndag den 12. november kl. 14.00-15.30 med følgende program:

• Taler fra kunstneren Simon Starling, Statens Kunstfond, lokal borgerrepræsentant og politikere.
  • Kaffe og kage

Pressen og andre interesserede er velkomne til at deltage i indvielsen. Parkering sker ved Ho Kro og Ho Kirke.

Tværkulturelt byggeri forener land og hav gennem gamle teknikker

Husbåd til Ho er en fortælling om den flydende grænse mellem land og vand, der netop kan opleves ved Vadehavet, hvor tidevandet er den dominerende naturkraft. Gennem 12 måneder skal kunstværket formidle naturen i området og de udfordringer, der er forbundet hertil.

Med værket er det ikke kun land og vand, der mødes. Det gør ældgamle håndværksteknikker også. Bolivianske sivbådebyggere fra Titicacasøen og danskere tækkere har sammen skabt den utraditionelle husbåd, hvor sivhåndværk fra hver sin ende af verden er blevet forenet.

Citat

Sandie Eis Ravn, formand for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune:

Vi vil være en stærk kunstkommune, og det er Simon Starlings værk med til at understrege, at vi er. Husbåd til Ho er en helt særlig oplevelse, hvor rå natur og kultur mødes. Takket være talentfulde håndværkere rejser båden sig nu fra jorden tæt ved kysten – og måske venter den på, at vandet kommer.”

Jeannette Ehlers, udvalgsleder for Legatudvalget for Billedkunst, Statens Kunstfond:

”Med Husbåd til Ho har Simon Starling skabt et unikt kunstværk, der forener land og hav, tradition og nutid, og samtidig adresserer klimaforandringerne, som er skræmmende aktuelle. På den måde er værket et fremragende eksempel på, at kunst kan skabe en stærk forbindelse til vores tids vigtige spørgsmål både lokalt og globalt. Borgere og besøgende i Ho kan opleve et værk, der på én gang smelter sammen med stedet og naturen, og er forunderligt fremadrettet. Vi er virkelig glade for, at både kunstneren og Varde Kommune har ønsket at samarbejde med Statens Kunstfond om et projekt, hvis tilblivelseshistorie og resultat er enestående.”

Om Husbåd til Ho

• Husbåd til Ho er finansieret og bestilt af Statens Kunstfond og Varde Byråds Kunstudvalg, der har bevilget henholdsvis en million kroner og 400.000 kroner til projektet.

Om Simon Starling

• Simon Starling (1967) er en Turnerprisvindende, britisk multikunstner bosat i København.
  • Husbåd til Ho er en fortsættelse af interessen for forholdet mellem arkitektur og bådebyggeri, hvor han tidligere har skabt værkerne: Blue Boat Black (1997), Autoxylopyrocloboros (2006) og Project for a Rift Valley Crossing (2015).

Samarbejdspartnere

• Sivbåden er bygget af familien Esteban fra Bolivia, der driver museet og håndværkscentret Museo de Balsas de Totora på breden af Titicacasøen.
  • Tækkearbejdet er udført af Danmarks første eksaminerede tækkemand Bjarne Johansen og canadiske Jeff Brankley.
  • Supplerende snedkerarbejde er udført af Blåvand/Ho Tømrer- og Snedkerforretning.