Planklagenævnet underkender Varde Kommune i principiel afgørelse

Planklagenævnet har afgjort, at Varde Kommune i kommuneplanen fra 2021 uberettiget udlagde jord til et nyt erhvervsområde i Varde Syd. Afgørelsen er principiel og forventes at få betydning for hele kommunen.

BYUDVIKLING

Varde Kommune vedtog i 2021 en ny kommuneplan, der sætter retningen for, hvordan kommunens arealer skal benyttes og udvikles i fremtiden.

Efterfølgende blev der klaget over et konkret areal ved Varde Syd, hvor Varde Kommune i kommuneplanen besluttede at ændre et såkaldt landzone-areal til erhvervsjord. Det er denne klage, som Planklagenævnet nu har givet klageren medhold i.

Varde Kommune tolker afgørelsen som værende af principiel karakter. Det betyder, at afgørelsen potentielt gælder alle nye bolig- og erhvervsområder samt udvidelser af eksisterende områder i kommuneplanen, hvor landzone-arealer inddrages.

Da kommuneplanen fra 2021 er grundlag for alle igangværende og fremtidige lokalplaner, forventes afgørelsen at få vidtrækkende konsekvenser. Varde Kommune er i fuld gang med at undersøge det præcise omfang.

Citat

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

”Det en afgørelse, som vi ser på med stor alvor. Den kan og vil sandsynligvis få indflydelse på, hvordan vi kan udvikle os som kommune. Vi kender endnu ikke det fulde omfang, men vi er i samarbejde med Planstyrelsen i gang med at fastlægge afgørelsens konkrete konsekvenser.”