Presseinvitation: Ny indsats får børn og unge op fra skolebænken og ud i sundhedsfagene

Gennem et nyt erhvervsfokuseret koncept kommer skoleklasserne i Varde Kommune til at opleve velfærds- og sundhedsområdet på nærmeste hold, når de gennem hele deres folkeskoletid kommer ud i praksisnære undervisningsforløb på plejecentre og SOSU-uddannelser.

PRESSEINVITATION

Fremtiden ser dyster ud på velfærdsområdet. Der bliver færre og færre hænder i sundhedsfagene samtidig med, at der bliver flere og flere ældre. Derfor sætter ProVarde, Varde Ungdomsskole og Varde Kommune nu ind med det erhvervsfokuserede koncept Health Care Academy.

Det nye koncept skal være med til at ændre opfattelsen af sundhedsfagene og på sigt afhjælpe rekrutteringsudfordringerne på området.

Følg det første erhvervsforløb på Plejecenter Poghøj

Den 25. oktober deltager syvende klasse fra Ansager Skole i det første erhvervsforløb, når skolen besøger plejecenter Poghøj i Oksbøl.

Programmet for den 25. oktober er følgende:

• Introduktion til og rundvisning på Poghøj
  • En SOSU-elev vil fortælle om SOSU-uddannelsen og arbejdet som elev
  • Smagsprøver af kost og proteindrikke
  • Møde med plejecentrets ældste beboer på 100 år
  • Indblik i, hvorfor man bor på et plejehjem og hvilke samarbejdspartnere et plejehjem har
  • Afprøvning af hjælpemidler såsom lift og kørestol

Pressen er velkommen til at deltage i hele programmet fra klokken 9.00-12.00.

Health Care Academy er allerede en succes

I Health Care Academy dykker skoleklasserne ned i det sundhedsfaglige område gennem følgende indsatser:

• 0.-4. klasse: Højtlæsning på plejecentrene samt udsmykning ved helligdage
  • 4.-6. klasse: Undervisningsforløb på SOSU-skolen i Esbjerg
  • 8.-10. klasse: Praktikforløb
  • Erhvervsforløb hvor hele klasser besøger plejecentre
  • Fritidsjob for 14-17-årige
  • Valgfag i sundhed

Allerede nu anvender kommunens plejecentre dele af konceptet, hvor flere unge 14-17-årige har et fritidsjob. Her er deres fornemmeste opgave at hygge sig med beboerne over et spil eller en snak, hvilket de gør til stor glæde for beboerne og det øvrige personale.

Citat

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

”Behovet for velfærdskompetencer stiger, mens arbejdsstyrken falder. Det giver selvsagt udfordringer, der skal løses, for at vi også kan sikre velfærden i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at flere vælger at uddanne sig og gøre karriere inden for sundhedsfagene.”

“Med indsatserne i Health Care Academy får de yngre generationer et unikt indblik i velfærdområdet. Samtidig er konceptet med til at afmystificere de forestillinger, man som ung måske har om arbejdet på et plejecenter og andre sundhedsfaglige områder.”