Stort orangeri vil i fremtiden præge Tambours Have

Nu kan besøgende i Tambours Have glæde sig til færdiggørelsen af et stort orangeri. Orangeriet vil give mulighed for at udvide havens sortiment af eksotiske planter og sikre, at de frostfølsomme planter kan overleve vinteren. Orangeriet forventes at stå færdigt efter sommerferien 2017. Besøgende får mulighed for at følge opførelsen.

BESØGSHAVE

Med det nye orangeri håber Tambours Haves Venner at tiltrække flere besøgende til haven. De besøgende vil kunne opleve mange flere subtropiske planter, der vil overvintre i det nye orangeri.

Orangeriet skal placeres, hvor der i dag står et gammelt drivhus, og vil give mulighed for udstillinger og kulturelle indslag som for eksempel foredrag. Det vil også være et sted for skoler og institutioner, hvor man kan lære om områdets alsidige plante- og dyreliv.

Hendes Majestæt Dronningen har også haft muligheden for at nyde Tambours Haves mangfoldighed, da hun blev vist rundt i haven af formand for Tambours Haves Venner Poul Verner Christensen. Her hørte Dronningen om havens historie og det kommende orangeri, som hun udtrykte begejstring for. Majestæten besøgte haven i forbindelse med sommertogtet 2016, hvor hun gæstede Varde Kommune.

Byggeriet har et budget på 1.150.000 kroner og finansieres dels gennem fondsmidler og dels af midler fra Varde Kommune. Der er desuden modtaget forhåndstilsagn om et bidrag på 250.000 kroner fra Den Lokale Aktions Gruppe (LAG), mens Tambours Haves Venner bidrager med frivilligt arbejde.

FAKTA:

• Et orangeri er et drivhus, der er opvarmet og isoleret, så eksotiske planter kan overvintre inde.
  • Det forventes, at orangeriet vil stå færdigt efter sommerferien 2017. Besøgende får mulighed for at følge opførelsen.
  • Orangeriet bliver ca. 130 m2 stort.
  • Byggeriet har et budget på 1.150.000 kroner og finansieres dels gennem fondsmidler og dels med midler fra Varde Kommune.
  • Tambours Have ligger i smukke omgivelser ned til Karlsgårde sø. Området er et naturligt sted for ophold og vandreture.
  • Gerhard Tambour lavede i 1939 en køkken- og frugthave, der sidenhen blev erstattet af træer og blomster og blev til Tambours Have.
  • Haven har en aktiv støtteforening, Tambours Haves Venner, der både yder praktisk og økonomisk hjælp til haven.

CITATER

Formand for Tambours Haves Venner Poul Verner Christensen:

”Orangeriet bliver et sted, hvor man kan slappe af og nyde den flotte natur. Gæsterne kan fordybe sig og få ro i smukke omgivelser.”

”Da Hendes Majestæt Dronningen besøgte haven i forbindelse med sit sommertogt, havde jeg den glæde at vise dronningen rundt. Der udtrykte hun stor begejstring for haven og det nye orangeri.”

Formand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde kommune Preben Friis-Hauge:

”Orangeriet bliver en del af den særlige attraktion, som Tambours Have er. Det er med til at udvide sæsonen og åbne Tambours Have hele året rundt.”

”Som turistkommune er det vigtigt for os, at vi gør en indsats for at forbedre oplevelserne for vores borgere og gæster. Derfor støtter vi naturligvis også orangeriet i Tambours have, der vil gavne hele Varde Kommune.”

PRESSEKONTAKT

Peter Grummesgaard Lindegren