Unik kunstudstilling åbner på Vestkysten midt i UNESCOs Verdensarv

Den 31. august vender kunstudstillingen Wadden Tide tilbage under titlen First There Is a Mountain, hvor der er storslåede skulpturer, installationer og performances på stranden ved Blåvand.

KUNST

Blåvandshuk Strand bliver vært for en unik kunstudstilling, der udforsker menneskets forhold til sand, når Wadden Tide 2023 åbner med udstillingen First There Is a Mountain torsdag den 31. august kl. 17.30. Udstillingen kan besøges i hele september.

Udstillingen First There Is A Mountain præsenterer ni anerkendte kunstnere og kunstnergrupper, der udforsker og udfolder sand som historie, ressource og materiale.

De deltagende kunstnere er Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Kåre Frang, Kasper Hesselbjerg, Kirstine Roepstorff, Molly Haslund, Rasmus Myrup, Rikke Luther, Spacegirls og Tue Greenfort.

En udstilling om sand

Besøgende på Blåvandshuk Strand kan opleve otte kunstværker, der byder på alt fra 40 meter store installationer og en skulptur inspireret af Fresnel-linsen i Blåvandshuk Fyr til arkitektoniske skulpturer af biobeton og installationer skabt af sand og muslingeskaller.

Udover de otte værker på stranden er der et videoværk i Blåvandshuk Fyr og en spiselig skulptur og meditativ madperformance bliver præsenteret på restauranten Høfde4, Hvidbjerg.

Derudover udvider udstillingen sine grænser til selve Blåvand by, hvor fire lokale kunstnere udstiller kunstværker, som fortolker temaet sand som en del af udstillingen Wadden Tide Local.

Ved åbningen er flere af kunstnerne og kuratorer til stede. Der er mulighed for at deltage i Molly Haslunds performance Uendelig.

Alle er velkomne til åbningen af Wadden Tide 2023.

Program for åbningen

Sted: Parkeringspladsen ved Blåvandshuk Fyr

Kl. 17.30-18.15

• Åbningstale v. Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune
  • Tale v. Sandie Eis Ravn, udvalgsformand for Kultur og Fritid i Varde Kommune
  • Tale v. Stenka Hellfach og Tyra Dokkedahl, kuratorer, Empathic Environments

Kl. 18.15-19.00

• Uendelig – performance af Molly Haslund

Kl. 19.00-20.15

• Walk and talk (drop-in) med kunstnere og kuratorer ved værkerne på Blåvandshuk Strand

Pre-event for pressen

Før selve åbningen får pressen mulighed for at komme tæt på udstillingen og kunstnerne, når kuratorteamet Stenka Hellfach og Tyra Dokkedahl giver en introduktion til udstillingens ni værker og giver en rundvisning i udstillingen.

Begivenheden for pressen finder sted den 31. august kl. 13.00-14.30 ved parkeringspladsen ved Blåvandshuk Fyr.

Flere af kunstnerne er til stede og til rådighed for interviews efter aftale. Tilmelding er nødvendig. Ønsker du at deltage eller en aftale om interview, kontakt Tyra Dokkedahl på tyra@seriouslyfun.agency eller på 26 81 28 72.

Citater

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

”En storslået kunstudstilling som Wadden Tide er med til at trække besøgende til Varde Kommune og Vestkysten fra både ind- og udland. De flotte omgivelser i Blåvand giver de perfekte rammer for, at gæsterne får en helt unik oplevelse i mødet mellem kunst og natur.”

Sandie Eis Ravn, formand for Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune:

“Wadden Tide er en ambitiøs satsning på kulturturisme på Vestkysten, og det er en af de centrale elementer i Varde Kommunes kunststrategi. I år har vi ønsket at sætte Blåvandshuk som sted i centrum. Vi er stolte af at kunne præsentere nye, stedsspecifikke værker af nogle af landets fremtrædende kunstnere. Vi glæder os til at invitere lokale og turister til at opleve udstillingen First There Is A Mountain ved også at deltage i workshops, talks og performances gennem hele september. Der er vitterligt noget for alle.”

Stenka Hellfach, Empathic Environments, kurator:

”Som Vadehavets nordligste grænse er Blåvand Strand et helt unikt sted, der hele tiden bliver til. Udstillingen First There Is A Mountain udspringer af dets oprindelse. Hvordan Blåvandshuk blev til ved at ‘stjæle’ sand fra Fanø, Rømø og Langli, og hvordan tidevandet og vestenvinden til stadighed ændrer kystlinjen og habitatet for mennesker, dyr og insekter. Med sand som prisme kan vi opleve stedet og sandet som historie, materiale og ressource med de ni kunstnere og kunstnergruppers blikke.”

Om Wadden Tide

• Udstillingen i 2023 hedder First There Is A Mountain. Udstillingen åbner d. 31. august på Blåvandshuk Strand i Nationalpark Vadehavet.
  • First There Is A Mountain har sand som tema, hvor ni kunstnere udforsker sandet som materiale, historie og ressource i skulpturer, installationer og performances skabt til udstillingen.
  • I hele september kan besøgende opleve en række nye kunstværker om sand, der er skabt specifikt til verdensarvslandskabet.
  • Wadden Tide blev afholdt i 2014, 2016 og 2019. I 2019 kom der turister fra Danmark og Europa specifikt for at opleve udstillingen, der havde 90.000-110.000 besøgende.
  • Varde Kommune afholder First There Is A Mountain i samarbejde med Vardemuseerne, Naturpark Vesterhavet, Nationalpark Vadehavet, Destination Vesterhavet og Blåvandshuk Erhvervsforening.
  • First There Is A Mountain er kurateret af Empathic Environments ved kunsthistoriker Stenka Hellfach og arkitekt Tyra Dokkedahl.
  • Udstillingen og formidlingsprogrammet bliver til med støtte fra 15. Juni Fonden, Den Jyske Kunstfond, Statens Kunstfond, Augustinusfonden, Blåvandshuk Aktivitetscenter, Region Syddanmark, Kulturregion Midt- og Vestjylland, Nationalpark Vadehavet og Varde Kommunes Kunstudvalg.