Varde Kommune knækker koden: Flere veteraner får nødvendig hjælp

Gennem ansættelsen af en tidligere officer og veteran har Varde Kommune fundet en ny vej til en tidligere svær målgruppe. En opsøgende indsats gør, at flere udsatte veteraner og pårørende nu får den hjælp, de tidligere har haft svært ved at bede om.

FORSVAR

En ud af ti veteraner oplever ifølge Veterancentret symptomer på PTSD eller svær depression efter deres udsendelse. Mange formår at opsøge hjælp, men et fåtal har svært ved at række ud, og går dermed glip af den hjælp, de har brug for.

Det satte Varde Kommune sig sidste år for at ændre med ansættelsen af en veteranbrobygger.

Med 1.300 ansatte fordelt på tre garnisoner er Varde Kommune en af landets største garnisonskommuner og dermed hjemkommune for mange veteraner og pårørende.

Relationer gør en forskel

Gennem sine relationer og netværk i og omkring Forsvaret har veteranbrobygger Kim Meyer, der er tidligere officer og veteran, allerede fået kontakt til og hjulpet flere veteraner og pårørende mod en bedre hverdag.

Som veteranbrobygger opsøger, støtter og rådgiver Kim Meyer veteraner og deres familier. Det kan være en enkelt samtale, et forløb over længere tid med støtte på flere områder eller ved at lede videre til kommunens øvrige tilbud på veteranområdet.

Kim Meyer arrangerer også fællesmøder og fællesarrangementer såsom bueskydning, hvor veteranerne har mulighed for at møde ligesindede.

Gennem sit første år som veteranbrobygger har Kim Meyer hjulpet 62 veteraner med varierende forløb.

Citater

Mads Sørensen, borgmester i Varde Kommune:

”Som en af Danmarks største garnisonskommuner har vi et ansvar for at hjælpe dem, som ikke selv er i stand til at række ud. Det er en vigtig om end svær opgave, som det seneste års positive resultater vidner om, at vi er godt på vej med. Flere veteraner rækker ud efter hjælp, flere bliver en del af et fællesskab med andre veteraner, og flere bliver hjulpet mod en bedre hverdag.”

• Veteraner udgør 1,5 procent af det samlede indbyggertal i Varde Kommune
  • Varde Kommune vedtog i 2022 en ny Veteran- og pårørendepolitik, hvor Veteranbrobyggeren indgår som en del af politikken og kommunens samlede indsats for veteraner og pårørende.
  • Veteran- og pårørendepolitikken kan findes her: Veteran- og pårørendepolitik 2023-2027