Vestegnen mod Vestkysten i Varde

Det bliver Davids kamp mod Goliath, når Varde IF’s kvinder på store bededag den 12. maj klokken 15:00 tager imod Brøndby IF i pokalfinalen. Pokalfinalen afvikles i Varde.

POKALFINALE

For første gang nogensinde står Varde IF’s fodbolddamer i pokalfinalen, og opgaven bliver ikke nem, da modstanderen fra Brøndby IF er det mest dominerende hold i nyere tid med ti mesterskaber og ni pokaltitler siden 2003.

Varde kvalificerede sig til pokalfinalen med samlet 6-2 over Sundby, og pokalfinalen må anses som en af de største enkeltstående sportsbegivenheder i byens historie. Kampen transmitteres live på DR3, som stiller med fuldt produktionshold.

Uden for stadion vil der være flagallé, og pauseunderholdningen består af den lokale teaterforening 7-kanten, som giver et par smagsprøver fra denne sæsons Varde Sommerspil, som er Danmarks største inden for amatørteater.

FAKTA

• Pokalfinalen spilles på store bededag fredag den 12. maj 15:00 på Sydbank Stadion, Varde Fritidscenter, Lerpøtvej 55, 6800 Varde.
  • Varde IF slog Sundby BK med samlet 6-2 i semifinalen (1-1, 5-1), mens Brøndby IF besejrede de forsvarende mestre og pokalvindere fra Fortuna Hjørring med samlet 4-1 (1-1, 3-0).
  • Brøndby IF spiller i 3F Kvindeligaen, som klubben har vundet 10 gange siden 2003. Ingen klubber har vundet flere mesterskaber.
  • Ved seneste landsholdssamling havde Brøndby IF 8 spillere med.
  • Varde IF spiller i 3F Kvalifikationsrækken og har aldrig vundet en titel på højeste plan. Klubben har to spillere på U19-landsholdet i form af hurtigløberen Frida Petersen og 3F Kvalifikationsrækkens topscorer, Solveig Andersen.
  • Til kampen vil der være forskellige aktiviteter arrangeret af DBU og Varde IF. Blandt andet vil den lokale faldskærmsklub stå for en opvisning.
  • Der er gratis entré til kampen.

PRESSEKONTAKT

Lars Bo Jensen