Voldsomme skybrud giver vand i kommunale bygninger

Tirsdag morgen ramte voldsomme skybrud Varde Kommune. Det er gået hårdt ud over flere kommunale bygninger, hvor vandet er trængt ind i kældre og på lofter.

VEJR

Varde Kommunes pedeller og øvrige beredskab har lige nu travlt med at danne sig et overblik over de skader, som tirsdagens voldsomme vejr har forårsaget.

Der er primært tale om vand i kældre og på lofter, men nogle steder giver vandmængderne også el-problemer. Følgende bygninger er ramt:

• Borgercenter Varde
  • Dalgashus, socialpædagogisk tilbud i Varde
  • Lerpøthus, sygeplejens lokaler i Varde
  • Plejecentret Carolineparken i Varde (Det Danske Madhus har samme adresse og har måttet lukke produktionen)
  • Lykkesgårdskolen i Varde
  • Alslev Skole
  • Daginstitutionen Østervang i Varde
  • Botilbuddet Samstyrken på Østervang i Varde

Forventningen er, at listen over ramte bygninger kan blive længere i de kommende dage.

Varde Kommune er i tæt kontakt med skadeservice, men da det ikke blot er kommunale bygninger, som er påvirket af uvejret, vil arbejdet komme til at tage tid.

Upåvirket trafik

Først på dagen udfordrede vandmægnderne trafikken, men her til eftermiddag er der ingen spærrede eller ufremkommelige veje i kommunen.

Dog skal bilister og cyklister være opmærksomme på, at der fortsat kan være vand og sand på vejene flere steder.

Citat

Hans Peter Due, chef for Teknik og Miljø i Varde Kommune:

”Vi håber på tålmodighed fra de mange mennesker, som har deres hverdag i de ramte bygninger. Vi arbejder så hurtigt, som vi overhovedet kan, men der er tale om omfattende skader, og det vil tage tid, inden vi er i mål med arbejdet.”