Regler for lokaletilskud fra 1. januar 2024
1.1 Idræts- og svømmehaller:
1.2 Dobbelthal
1.3 De mindre sale (½-haller) ved Blåvandshuk Idrætscenter, Outrup Fritids & Kulturcenter, Blåbjerg Friskole, Janderup Aktivitetshus, Helle Hallerne, Hodde-Tistrup Hallen og Skovlund-Ansager Hallen
1.4 Andre lokaler (inkl. ridehaller):
1.5 Lejrpladser
2. Tilskud til udendørsanlæg
2.1 Udendørs boldbaner (stadions)
2.2 Klubhuse i forbindelse med boldbaner
2.3 Opkridtning af boldbaner
2.4 Tilskud til tennisbaner
2.5 Hvilke udendørsanlæg giver Varde kommune ikke tilskud til efter generelle retningslinjer?
3. Generelle regler gældende for alle i forbindelse med beregning af lokaletilskud
3.1 Leje- og fremlejeindtægter, lokaleudgifter uden tilskud
3.2. Lokaleudgifter afholdt i fællesskab
3.3 Lokalernes beliggenhed m.v.
3.4 Større aktivitetsudvidelse og nye lejemål
3.5 Ansøgningsfrister
3.6 Indsendelse af ansøgning om tilskud
3.7 Regnskab og revision
3.8 Beretning
Regler for lokaletilskud fra 1. januar 2024
Alle godkendte foreninger har til enhver tid ret til at få beregnet tilskud efter lovens regler, men rent økonomisk vil det normalt være en fordel, at få beregnet tilskud efter Varde Kommunes regler. Varde Kommune yder tilskud efter følgende regler: Grundet ophævelse af 25 års reglen generelt, ydes der lokaletilskud på 80% til alle foreninger uanset medlemmernes aldersfordeling.
1.1 Idræts- og svømmehaller:
Den maksimale tilskudsberettige timepris er pr. 1.8.2023 for:
- Idrætshaller: 517 kr. for en time på 60 minutter
- Svømmehaller: en timepris på 1.038 kr. for en time på 60 minutter og 517 kr. for 1 bassin
- Svømmehaller: en timepris på 778 kr. for en time på 60 minutter med 1 bassin i separat lokale (Nr. Nebel)
Beløbet reguleres hvert år med en procent svarende til reguleringen af statens generelle tilskud til
kommunerne. Beløbet afrundes til hele kr.
Der ydes kun tilskud til timer, hvor foreningen har en aktivitet. Der er altså ikke tilskud til timer,
som foreningen ikke benytter eller fremlejer til anden side.
Halleje, der opkræves af selvejende institutioner, vil normalt være fratrukket kommunens tilskud,
og der skal ikke senere indsendes ansøgning.
Der foretages ikke regulering af tilskuddet efter sæsonens afslutning.
Ansøgning om tilskud til lokaleudgifter i forbindelse med turnering og stævner indsendes senest ½
år efter regnskabets afslutning.
1.2 Dobbelthal
Efter samme retningslinjer som under pkt. 1.1 beregnes der tilskud til leje af dobbelthal. Den tilskudsberettigede timepris for leje af hele hallen er 2 x en almindelig timepris for en idrætshal.
1.3 De mindre sale (½-haller) ved Blåvandshuk Idrætscenter, Outrup Fritids & Kulturcenter,
Blåbjerg Friskole, Janderup Aktivitetshus, Helle Hallerne, Hodde-Tistrup Hallen og Skovlund-Ansager Hallen
Den maksimale tilskudsberettige timepris er pr. 1.8.2023 på 323 kr. for en time på 60 minutter
Efter samme retningslinjer som under pkt. 1.1 beregnes der tilskud til leje af ovennævnte mindre
haller. Den tilskudsberettigede timepris reguleres med samme % -sats som idrætshallernes timepriser under pkt. 1.1 og beløbet afrundes til hele kr.
1.4 Andre lokaler (inkl. ridehaller):
Der ydes tilskud efter lovens regler op til 80 % af 147,17 kr. pr. time – prisniveau pr. 1.1.2023. Det
er dog altid en betingelse, at lokalelejen er rimelig.
Beløbet reguleres hvert år med en procent svarende til reguleringen af statens generelle tilskud til
kommunerne.
Ved nye lejemål er det en betingelse, at lokalelejens størrelse godkendes af Kultur og Fritid. Dog vil
lejemål, der betyder en væsentlig merudgift for Varde Kommune, skulle godkendes politisk.
1.5 Lejrpladser
Der ydes tilskud til egne og lejede lejrpladser, når udgiften står i rimeligt forhold til antal deltagere
og der er tale om et normalt prisniveau. Der er altså ikke fastsat en egentlig pris pr. time.
I skal være opmærksomme på, at der ikke er tilskud til rene overnatninger i f.eks. idrætshaller, campingpladser, vandrerhjem o.l.
Tilskuddet beregnes efter samme regler, som for tilskud til andre lokaler under pkt. 1.4
2. Tilskud til udendørsanlæg
2.1 Udendørs boldbaner (stadions)
De foreninger, som ejer eller lejer boldbaner, og hvor Varde kommune ikke på nogen måde deltager
i drift og vedligehold af banerne, ydes der tilskud med 80 % af udgifterne.
Foreninger, som lejer udendørs boldbaner af en selvejende institution uden kommunalt driftstilskud,
modtager et tilskud på 80 % af udgiften. Lejeudgiften må ikke være større end den selvejende institutions faktiske udgifter. Ansøgningen om tilskud, skal vedlægges den selvejende institutions regnskab for samme periode. Gældende fra 1. januar 2014.
2.2 Klubhuse i forbindelse med boldbaner
Der ydes tilskud efter reglerne for tilskud til andre lokaler under pkt. 1.4
2.3 Opkridtning af boldbaner
Foreninger, som selv bekoster og udfører opkridtning af boldbaner får et årligt tilskud.
De forskellige stadions er inddelt i store anlæg, mellemstore anlæg og mindre anlæg. Kultur og Fritid beslutter, hvilken status de enkelte anlæg har. Det enkelte stadions status kan ændres, hvis der sker en udvidelse eller indskrænkning af arealerne.
Foreninger med store anlæg modtager et årligt tilskud på 6.000 kr.
Foreninger med mellemstore anlæg modtager et årligt tilskud på 4.000 kr.
Foreninger med mindre anlæg modtager et årligt tilskud på 2.000 kr.
Taksterne er gældende fra 1. januar 2014
2.4 Tilskud til tennisbaner
Efter reglerne i pkt. 2.1 ydes der tilskud til leje af tennisbaner.
Til øvrige tennisanlæg ydes der pr. 1. januar 2014 følgende tilskud til vedligehold af tennisbaner:
Der ydes et årligt tilskud pr. tennisbane på 3.000 kr.
Der ydes et årligt tilskud pr. minitennisbane på 1.500 kr.
Tennisbaner under IFV, Form & Fritid, Nr. Nebel samt Outrup Kultur & Idrætscenter er ikke omfattet af disse tilskudsregler.
2.5 Hvilke udendørsanlæg giver Varde kommune ikke tilskud til efter generelle retningslinjer?
Der ydes ikke tilskud til:
- Egne eller lejede udendørs ridebaner eller – anlæg
- Udendørs skydebaner
- Udendørs bueskydning
- Arealer til hundetræning
- BMX-baner
- Motorsport
- Golfbaner
- Krocket (bortset fra evt. græsslåning)
- Kunstgræsbaner (bortset fra kunstgræsbanen ved Sportium og Helle Hallen – NY pulje)
- Flex-fodboldbaner
- Padeltennisbaner
Listen er ikke udtømmende – ovenstående er kun tommelfingerregler.
3. Generelle regler gældende for alle i forbindelse med beregning af lokaletilskud
3.1 Leje- og fremlejeindtægter, lokaleudgifter uden tilskud
Eventuelle leje- eller fremlejeindtægter skal fratrækkes inden beregning af lokaletilskud. Der ydes
ikke tilskud til:
1) Lokaleudgifter i forbindelse med offentlige, entrégivende arrangementer.
2) Lokaleudgifter i forbindelse med arrangementer, hvis hovedformål er afholdelse af spil, herunder
andespil, bingo og lignende, hvori indgår økonomisk gevinst for foreningen.
3) Udgifter til lokaler – bortset fra svømmehaller – til hvilke andre samtidig har adgang mod betaling.
3.2. Lokaleudgifter afholdt i fællesskab
Er lokaleudgifterne afholdt af flere foreninger i fællesskab fordeles lejeudgifter og timetal forholdsmæssigt mellem disse foreninger. Tvivlstilfælde afgøres af Kultur og Fritid.
3.3 Lokalernes beliggenhed m.v.
De lokaler, herunder haller samt lejrpladser, der søges tilskud til, skal være privatejede og beliggende inden for landets grænser og i Sydslesvig. Der ydes endvidere tilskud til leje af kommunale/offentlige lokaler m.v. beliggende i andre kommuner.
Lokalerne skal være godkendt til formålet (foreningsbrug) og må ikke stride imod anden lovgivning
(lokalplan, brandsikkerhed m.m.)
3.4 Større aktivitetsudvidelse og nye lejemål
Alle foreninger skal søge om en forhåndsgodkendelse, hvis aktivitetsniveauet udvides eller der indgås nye lejemål, og det medfører væsentlige merudgifter for kommunen.
3.5 Ansøgningsfrister
Ansøgning om tilskud skal indberettes digitalt via Foreningsportalen senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning – Ansøgninger, der modtages senere, er ikke tilskudsberettiget.
3.6 Indsendelse af ansøgning om tilskud
Ansøgningen om tilskud søges digitalt via Foreningsportalen og foreningen skal uploade det senest
afsluttede og reviderede regnskab under fanen dokumenter. De udgifter, der søges tilskud til, skal kunne aflæses i regnskabet ellers skal der vedhæftes noter til regnskabet. Det skal fremgå af regnskabet, at sidste års tilskud er indgået. Der skal vedhæftes kvitteringer/fakturaer for afholdte udgifter til vedligehold af lokaler.
3.7 Regnskab og revision
Foreningens tilskudsregnskab skal som minimum være revideret efter reglerne for mindre tilskud,
jfr. § 18 i Folkeoplysningsbekendtgørelsen. I henhold til Folkeoplysningslovens §29 skal regnskabet underskrives af hele bestyrelsen samt være påtegnet og underskrevet af foreningens revisor(er).
I henhold til Folkeoplysningslovens §29, stk. 3 skal kommunalbestyrelsen offentliggøre de regnskaber, som foreningerne aflægger. Dette sker via Foreningsportalen.
3.8 Beretning
Foreningens årlige beretning – med en beskrivelse af den folkeoplysende virksomhed i det forløbne
år – skal kun indsendes på forlangende.
Godkendt af Udvalget for Kultur og Fritid, den 16. september 2015